Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
PFA in 2018 - modificarile din Noul Cod Fiscal
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
PFA in 2018 - modificarile din Noul Cod Fiscal

PFA cu venituri in strainatate. Cum se procedeaza?

de Victor Achim la 04 Mai. 2018
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

PFA cu venituri in strainatate. Cum se procedeaza?
Vom afla in continuare cum se procedeaza in cazul unui PFA care obtine venituri din strainatate. Luam drept exemplu un PFA - cod CAEN 4120 - lucrari de constructii, impozitata in sistem norma de venit, inregistrata ca platitoare de TVA si operator intracomunitar - tara catre care factureaza face parte din UE, activitatea este prestata acolo, facturile emise fiind declarate in D390 si in D300.

Vom afla de la expert daca PFA-ul se incadreaza ca platitor pentru impozite pe sistem norma de venit sau trebuie declarat separat venitul obtinut in strainatate prin declaratia 201.



Iata raspunsul specialistului!



Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. In acest sens, OUG nr. 44/2008 reglementeaza accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in Registrul Comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, precum si al intreprinderilor individuale si familiale.

Conform prevederilor art. 7 pct. 3 din Codul fiscal, activitate independenta este orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:

3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

Potrivit Normelor metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, se supun impozitului pe veniturile din activitati independente persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice.

Pornind de la aceste prevederi, se considera ca activitatea desfasurata de o PFA cu activitate de constructii indeplineste cinci dintre aceste criterii, respectiv:

1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

In baza acestor prevederi, activitatea desfasurata de persoana fizica este o activitate independenta, iar veniturile obtinute sunt tratate, din punct de vedere fiscal (impozit pe venit, contributii sociale obligatorii, obligatii declarative), drept venituri din activitati independente, fiind incidente prevederile Capitolului II din Titlul IV al Codului fiscal, respectiv Titlul V - Contributii sociale obligatorii.

Potrivit art. 67 alin. (1) al Codului fiscal - Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.

Si se determina fie in sistem real, fie pe norme de venit, astfel:

- in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 si art. 69.
- art 69 alin.(1) In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale definite la art. 67, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.

(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

In concluzie, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din productie, comert si prestari servicii,  venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.

Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica.

Potrivit art. 691

1) Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real, potrivit art. 68.

In concluzie, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din productie, comert si prestari servicii, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii sau in sistem real.
Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin ordin al presedintelui Institutului National de Statistica.

In ceea ce priveste Declaratia 201, aceasta s-a completat pana la data de 31.12.2017, in conditiile in care veniturile erau realizate in strainatate de catre PFA.
Formularul 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate se depunea anual, doar daca veniturile din strainatate, impozabile in Romania, erau realizate ca urmare a desfasurarii unor activitati in strainatate.

Organul fiscal stabilea impozitul anual datorat si emitea o decizie de impunere cu  diferentele de impozit ramase de achitat, care trebuiau sa fie platite in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calcula si nu se datora accesorii.
Incepand cu data de 01.01.2018, acest formular nu mai exista, el fiind inlocuit cu declaratia unica 212.

In Monitorul Oficial nr. 260 din 23 martie 2018 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 18/2018 privind adoptarea unor masuri fiscale si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Ordonanta aduce schimbari importante cu privire la mecanismul de plata al impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii, in conditiile in care 26 martie 2018 era termenul pentru efectuarea platilor anticipate pentru trimestrul I al anului 2018 in contul acestor obligatii fiscale.

Conform modificarilor aduse, persoanele fizice autorizate si alte persoane care obtin venituri din activitati independente determinate in sistem real, au obligatia de a depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea definitivarii impozitului anual pe venit. Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Aceste persoane au obligatia estimarii venitului net anual pentru anul fiscal curent, in vederea stabilirii impozitului anual estimat, prin depunerea declaratiei unice pana la data de 15 martie inclusiv a anului de realizare a venitului. Plata impozitului estimat se efectueaza pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

Pentru veniturile realizate in anul 2017 se aplica urmatoarele masuri tranzitorii:

• Contribuabilii care aveau obligatia depunerii Declaratiei 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania sau Declaratiei 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate au obligatia depunerii declaratiei unice pana la data de 15 iulie 2018 inclusiv; sau
•  Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat prin emiterea deciziei de impunere pe baza declaratiei 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania.

In anul 2018, persoanele fizice nu au obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile realizate in anul 2017 daca pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 18/2018 au depus la organul fiscal Declaratia 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania sau Declaratia 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate. Totusi, in cazul in care, pentru veniturile realizate in anul 2017 se depune si declaratia unica, organul fiscal utilizeaza pentru definitivarea anului 2017 datele declarate in declaratia unica.

Pentru veniturile realizate in anul 2018 se aplica urmatoarele reguli:

• Termenul de depunere a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale este pana la data de 15 iulie 2018 inclusiv;
• Calculul impozitului pe venitul estimat se efectueaza in cadrul aceluiasi termen.
• Declaratiile 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit si 600 - Declaratie privind venitul asupra caruia se datoreaza contributia de asigurari sociale si cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul minim pentru stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatat depuse la organul fiscal in anul 2018, pentru anul curent, vor fi inlocuite cu declaratia unica ce se va depune pana pe 15 iulie 2018 inclusiv.
In anul 2018, declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile social se poate depune si pe suport hartie, la organul fiscal competent.

In anul 2018 se acorda urmatoarele bonificatii:

• Pentru depunerea declaratiei unice prin mijloace electronice de transmitere la distanta pana la data de 15 iulie 2018 inclusiv se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018.
• Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv.
Aceste bonificatii se cumuleaza daca sunt indeplinite conditiile pentru fiecare dintre ele.




Raspuns oferit pe portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu – Expert contabil.

Autor: Victor Achim
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 2 voturi

x

Intrebare antispam: 4 + 5 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

   
          Va oferim GRATUIT toate
   informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special
PFA in 2018 - modificarile din Noul Cod Fiscal

 
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016