Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Radiere PFA. Ce se intampla cu stocurile de marfa?


de Redactia PortalPFA la 31 Mar. 2022
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Radiere PFA. Ce se intampla cu stocurile de marfa?
Atunci cand o persoana fizica autorizata nu mai doreste sa continue activitatea din diverse motive, opteaza pentru radierea PFA-ului. Din punct de vedere legislativ, lucrurile nu se incheie pur si simplu, mai ales daca exista un stoc de marfa, ci trebuie totul reglat pe plan fiscal.


Analizam in continuare cazul unei PFA platitoare de TVA (sistem real, activitate comert cu amanuntul) care se radiaza. PFA-ul are stoc de marfa cu TVA 9% si TVA 19%. O parte este deteriorata, nevandabila. Ce se intampla cu marfa ramasa in urma radierii PFA? Cum se procedeaza din punct de vedere fiscal (TVA, impozit pe venit)?
 

Radiere PFA - stoc de marfa: raspunsul specialistului

Din cele prezentate de dumneavoastra, intelegem ca s-a decis incetarea activitatii de comert cu amanuntul desfasurata prin intermediul unei PFA inregistrata in scopuri de TVA. La data la care s-a luat aceasta decizie, in gestiunea PFA se gaseste un stoc de marfuri, nevandabile.
 
Aspectele contabile si fiscale ale unei astfel de situatii sunt reglementate de urmatoarele prevederi legale:
Potrivit prevederilor capitolului II pct.8, 9 si 10 din Reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla,aprobate prin OMFP nr.170/2015 in ceea ce priveste dispozitiile generale privind tinerea contabilitatii in partida simpla:
 
8. Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii.
 
9. Inventarierea cuprinde toate elementele de natura activelor si datoriilor care contribuie la desfasurarea activitatii persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla si se face cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
 
10. In sensul prezentelor reglementari, elementele patrimoniale sunt bunurile si drepturile care contribuie la desfasurarea activitatii persoanei care conduce contabilitatea in partida simpla. Acestea cuprind: imobilizari corporale (mijloace fixe), stocuri si imobilizari necorporale, respectiv programe informatice, brevete, licente, marci comerciale, drepturi si active similare.
Regulile generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilite, sunt reglementate prin prevederile art. 68 din Codul fiscal, astfel:
ART. 68 - (1) Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 si art. 69.
 
(2) Venitul brut cuprinde:
a) sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
b) veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
c) castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, ramase la incetarea activitatii;
d) veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;
e) veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;
f) veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.
( )
 
(5)Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
( )
d) scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
( )
 
(7) Nu sunt cheltuieli deductibile:
( )
i)Bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, daca inventarul nu este acoperit de o polita de asigurare;
In completare, punctul 7 din Normele metodologice date in aplicarea art.68 din Codul fiscal, precizeaza:
7. (1) Potrivit prevederilor art. 68 din Codul fiscal, in venitul brut se includ toate veniturile in bani si in natura, cum ar fi: venituri din vanzarea de produse si de marfuri, venituri din prestarea de servicii si executarea de lucrari, venituri din vanzarea sau inchirierea bunurilor din patrimoniul afacerii, si orice alte venituri obtinute din exercitarea activitatii, inclusiv incasarile efectuate in avans care se refera la alte exercitii fiscale, precum si veniturile din dobanzile primite de la banci pentru disponibilitatile banesti aferente afacerii, din alte activitati adiacente si altele asemenea.
 
In venitul brut se includ si veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii.
 
Prin activitati adiacente se intelege toate activitatile care au legatura cu obiectul de activitate autorizat.
( )
 
(2) In venitul brut al afacerii se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec pe parcursul exercitarii activitatii in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare. Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.
Art.304 din Codul fiscal, stabileste situatiile in care se impune ajustarea taxei deductibile pentru achizitiile de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, astfel:
ART. 304 - (1) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
a) deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze;
b) daca exista modificari ale elementelor luate in considerare pentru determinarea sumei deductibile, intervenite dupa depunerea decontului de taxa, inclusiv in cazurile prevazute la art. 287;
c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si
serviciile neutilizate.
 
In completare, la punctul 78 din Normele metodologice date in aplicarea art.304 alin.1 din Codul fiscal, se fac urmatoarele precizari:
78. (1) In situatia in care intervin situatiile prevazute la art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie. Ajustarea reprezinta exercitarea dreptului de deducere, atunci cand persoana impozabila castiga dreptul de deducere potrivit legii, denumita in continuare ajustare pozitiva, sau anularea totala sau partiala a deducerii exercitate initial in situatia in care persoana impozabila pierde potrivit legii dreptul de deducere, denumita in continuare ajustare negativa. Ajustarea se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea.
( )
 
(6) In baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum:
 
a) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei;
b) alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care nu dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere, precum si alocarea de bunuri/servicii neutilizate pentru operatiuni care dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere;
c) in cazul bunurilor/serviciilor neutilizate la data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile care a aplicat regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, iar, in cazul bunurilor/serviciilor, in cazul anularii inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile ca urmare a prevederilor art. 316 alin. (11) lit. f) si g) din Codul fiscal.
 
Avand in vedere situatia descrisa de dumneavoastra si tinand seama de prevederile legale mai sus prezentate, in opinia noastra, urmare a deciziei de incetare a activitatii si radiere a PFA:
 
Trebuie sa se procedeze la inventarierea elementele de natura activelor si datoriilor care contribuie la desfasurarea activitatii persoanei fizice autorizate;
 
Daca prin inventariere au fost identificate, marfuri cu termen de valabilitate depasit, sau care nu mai corespund din punct de vedere calitativ, se va proceda la calculul scazamintelor, perisabilitatilor, pierderilor rezultate din manipulare/depozitare, in functie de natura marfurilor inventariate si cu respectarea legislatiei in materie;
 
Bunurile aflate in patrimoniul afectat activitatii desfasurare de PFA, la incetarea activitatii, pot sa fie vandute sau pot sa fie transferate spre o alta afacere. Daca astfel de masuri nu sunt intreprinse, atunci bunurile vor fi transferate din patrimoniul afectat afacerii in patrimoniul personal al contribuabilului;
 
Contravaloarea acestor bunuri evaluate la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica va fi cuprinsa in venitul brut al afacerii; prin urmare contravaloarea acestora va fi cuprinsa si in venitul net impozabil si va conduce la impozit pe venit de plata. In plus in functie de cuantumul veniturilor totale realizate de contribuabil, contravaloarea acestor bunuri poate aduce modificari in ceea ce priveste obligatia contribuabilului de a plati CAS si CASS ( prin posibila modificare a raportului dintre total venit net realizat si contravaloarea a 12 salarii minime brute pe tara);
 
Pentru bunurile transferate in patrimoniul personal al contribuabilului se va proceda de asemenea la ajustarea taxei pe valoare adaugata deductibila aferenta acestora;
 
 
 
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Anca Ardelean - consultant fiscal judiciar.

Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.37 din 19 voturi

x

Intrebare antispam: 2 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri


Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016