Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala

Imobil inchiriat de PFA in regim mixt. Ce spune Codul fiscal?

Comunica experienta portalpfa.ro
RSS

de Redactia PortalPFA la 10 Sep. 2020
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Imobil inchiriat de PFA in regim mixt. Ce spune Codul fiscal?
Analizam in randurile de mai jos situatia unei PFA care a inchiriat a inchiriat o casa de la o persoana fizica. 70% din suprafata utila este inchiriata in scop personal, iar restul in scop profesional.

 Legat de acest tip de cheltuiala, expertul interpreteaza prevederile Codului fiscal. 
 
 

Imobil inchiriat de PFA in regim mixt: raspunsul specialistului
 

Potrivit pct. 7 alin. (5) lit. r) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, “sunt cheltuieli deductibile, cu titlu de exemplu urmatoarele: (…) r) cheltuielile cu functionarea si intretinerea aferente bunurilor imobile care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii;”.
 
Astfel, in baza prevederilor sus-mentionate, daca se desfasoara activitate in locuinta inchiriata, adica este folosita in scopul afacerii in procent de 30% din suprafata casei, atunci cheltuielile cu utilitatile, dar si cu imbunatatirile imobilului sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe venit in procent de 30%.
 
Atentie!


 

Proprietarul imobilului trebuie sa declare cladirea cu destinatie mixta in vederea stabilirii impozitului pe cladire, intrucat suprafata folosita pentru desfasurarea activitatii persoanei fizice autorizate se considera suprafata folosita in scop nerezidential.
 
Potrivit art. 459 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, “in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, conform art. 458 .
 
(2) In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457. “
 
Potrivit pct. 43, pct. 44 si pct 45 lit. a) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, “43. Pentru cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, la adresa carora este inregistrat un domiciliu fiscal, la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457 din Codul fiscal.
 
44. In cazul unei cladiri cu destinatie mixta, aflata in proprietatea persoanelor fizice, la adresa careia este inregistrat un domiciliu fiscal, unde se desfasoara o activitate economica, atunci cand suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential rezulta din documentatia cadastrala, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului aferent suprafetei folosite in scop rezidential, calculat potrivit art. 457 din Codul fiscal, cu impozitul aferent suprafetei folosite in scop nerezidential, calculat potrivit art. 458 din Codul fiscal.
 
45. Delimitarea suprafetelor pentru stabilirea impozitului, in functie de destinatia rezidentiala sau nerezidentiala, rezulta din documentul anexat la declaratia depusa de contribuabil la organul fiscal local competent, care poate fi, dupa caz:
 
a) contractul de inchiriere, in care se precizeaza suprafata transmisa pentru desfasurarea activitatii economice; (…)”.
 
Astfel, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential (70%) calculat conform art. 457 cu impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop nerezidential (30%) calculat conform art. 458.
                  
Potrivit pct. 57 lit. f) si pct. 58 din Normele metodologice, “In vederea stabilirii impozitului pe cladiri, contribuabilii au obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza teritoriala se afla cladirea, in termen de 30 de zile dupa cum urmeaza: (…) f) pentru o cladire a carei folosinta a fost schimbata integral sau partial, de la data acestei schimbari; daca schimbarea folosintei reiese dintr-un contract de inchiriere, de comodat sau de alt tip, de la data prevazuta in contract; (…)
58. Impozitul pe cladiri se stabileste pe baza declaratiilor prevazute la pct. 57, incepand cu data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator. ”
 
Astfel, in termen de 30 de zile de la schimbarea folosintei persoana fizica (proprietarul imobilului) trebuie sa depuna declaratia de impunere la organul fiscal local, iar impozitul pe cladiri se determina in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.

 
 
 
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Alina Elena - consultant fiscal.
Autor: Redactia PortalPFA
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

x

Intrebare antispam: 4 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

   
          Va oferim GRATUIT toate
   informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special
Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala

 
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016