PFA inregistrata in Registrul Agricultorilor: Obligatii declarative si termene fiscale
de Vera Constantin la 08 Sep. 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

La art. 315 ind. 1, se precizeaza ca in sensul acestui articol:
a) regimul special pentru agricultori se aplica pentru activitatile prevazute la lit. c) si d), desfasurate de un agricultor, asa cum este acesta definit la lit.
b) agricultorul reprezinta persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza activitatile prevazute la lit. c) si d) si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310;
Prin urmare, facturarea in regim special se efectueza pentru produsele precizate la lit. c) si d) printre care si pentru cresterea animalelor (apicultura, astfel cum se precizeaza la pct. 87 ind. 1 din NM) si indiferent daca beneficiarul este: persoana fizica, persoana juridica platitoare de tva sau neplatitoare de TVA.
Conform art 315 ind.1 alin (4), agricultorul care aplica regimul special nu are obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatile agricole si nu are dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale.
Agricultorul care aplica regimul special depune la organul fiscal competent o notificare privind aplicarea regimului special (formularul 087 prevazut de Ordinul ANAF 3698/2016). Pe baza notificarii agricultorii sunt inscrisi in Registrul agricultorilor care aplica regimul special, pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.
Agricultorul care aplica regimul special este scutit de urmatoarele obligatii:
a) tinerea evidentelor in scopuri de TVA prevazute la art. 321;
b) depunerea decontului de taxa prevazut la art. 323;
c) orice alte obligatii care revin persoanelor impozabile inregistrate sau care ar trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316.
Agricultorul supus regimului special calculeaza compensatia in cota forfetara, prin aplicarea procentului de compensare asupra pretului exclusiv taxa.
Agricultorii pot inscrie in facturile emise compensatia in cota forfetara numai dupa depunerea notificarii privind aplicarea regimului special si inscrierea acestora in Registrul agricultorilor care aplica regimul special.
La alin.( 8 ) se precizeaza ca agricultorul are obligatia sa emita factura care sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20), o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si procentul de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine pentru:
a) livrarile de produse agricole/prestarile de servicii prevazute la alin. (3), altele decat cele de la lit. b)-e);
a) regimul special pentru agricultori se aplica pentru activitatile prevazute la lit. c) si d), desfasurate de un agricultor, asa cum este acesta definit la lit.
b) agricultorul reprezinta persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza activitatile prevazute la lit. c) si d) si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310;
Prin urmare, facturarea in regim special se efectueza pentru produsele precizate la lit. c) si d) printre care si pentru cresterea animalelor (apicultura, astfel cum se precizeaza la pct. 87 ind. 1 din NM) si indiferent daca beneficiarul este: persoana fizica, persoana juridica platitoare de tva sau neplatitoare de TVA.
Conform art 315 ind.1 alin (4), agricultorul care aplica regimul special nu are obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatile agricole si nu are dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale.
Agricultorul care aplica regimul special depune la organul fiscal competent o notificare privind aplicarea regimului special (formularul 087 prevazut de Ordinul ANAF 3698/2016). Pe baza notificarii agricultorii sunt inscrisi in Registrul agricultorilor care aplica regimul special, pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.
Agricultorul care aplica regimul special este scutit de urmatoarele obligatii:
a) tinerea evidentelor in scopuri de TVA prevazute la art. 321;
b) depunerea decontului de taxa prevazut la art. 323;
c) orice alte obligatii care revin persoanelor impozabile inregistrate sau care ar trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316.
Agricultorul supus regimului special calculeaza compensatia in cota forfetara, prin aplicarea procentului de compensare asupra pretului exclusiv taxa.
Agricultorii pot inscrie in facturile emise compensatia in cota forfetara numai dupa depunerea notificarii privind aplicarea regimului special si inscrierea acestora in Registrul agricultorilor care aplica regimul special.
La alin.( 8 ) se precizeaza ca agricultorul are obligatia sa emita factura care sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20), o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si procentul de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine pentru:
a) livrarile de produse agricole/prestarile de servicii prevazute la alin. (3), altele decat cele de la lit. b)-e);
Obligatii fiscale si declarative
Ca si avantaj agricultorul beneficiaza de compensatia in cota forfetara pentru - produsele agricole livrate de agricultor catre alte persoane impozabile decat cele care beneficiaza, in interiorul tarii de regimul special pentru agricultori;

3 culturi profitabile - Goji Merisoare Aronia

Afacere la cheie cu flori in ghiveci

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Compensatia in cota forfetara - suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole.
Procentul de compensare in cota forfetara este de 8%.
Procentul de compensare in cota forfetara este procentul care se aplica in scopul de a permite agricultorilor sa beneficieze de compensatia in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor;
Pentru veniturile realizate in 2025, persoanele fizice vor depune declaratia unica (formularul 212) pana la data de 25 mai 2026. In aceasta perioada, vor fi raportate veniturile efectiv obtinute in anul 2025, precum si orice alte modificari sau evenimente relevante din acea perioada, cum ar fi:
-Inceperea unei noi activitati economice,
-Incetarea sau suspendarea temporara a unei activitati economice,
-Obtinerea unor venituri suplimentare din alte surse, cum ar fi chirii sau activitati agricole,
-Exercitarea optiunii pentru plata contributiilor sociale (pensii si sanatate), acolo unde este cazul.
De asemenea, incepand cu acest an, autoritatile fiscale vor prelucra datele in mod automatizat, ceea ce va permite implementarea unui sistem de precompletare a declaratiei unice. Acest sistem va reduce semnificativ timpul si efortul depus de contribuabili pentru completarea formularelor fiscale, asigurand totodata o mai mare acuratete in raportarea veniturilor si a contributiilor sociale.
Persoanele fizice care realizeaza veniturile din activitati independente din una sau mai multe surse datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat (norma de venit) care nu poate fi mai mare decat nivelul a 60 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.
Persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sub 6 salarii minime brute nu datoreaza CASS daca obtin venituri anuale din salarii sau venituri din alte surse mai mari de 6 salarii minime brute.
CAS se datoreaza la 6/12/24 salarii minime, in functie de marimea venitului net.
Impozit 10% se aplica la venitul net al PFA, iar CAS si CASS sunt cheltuieli deductibile.
In cazul dvs., venitul net fiind mai mic de 12 salarii minime, nu se datoreaza CAS.De asemenea, se datoreaza CASS 10% X 5000 lei, adica 500 lei, daca persoana fizica nu este si salariat.
Impozitul il aplicati la venituri minus cheltuieli si tineti cont si de faptul ca CASS de 500 lei e cheltuiala deductibila.
Raspuns oferit in luna septembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Vera Constantin
Expert contabil din 2007
Experienta in: contabilitate financiara, impozit pe profit, impozit venit si contributii sociale obligatorii, TVA, state de salarii, REVISAL, completare registre obligatorii societati comerciale, resurse umane, gestiune imobilizari, intocmire situatii financiare anuale si semestriale, consultanta manageriala si fiscala, interpretarea fisei de platitor obtinuta de la A.N.A.F., intocmire declaratii lunare in vederea depunerii la A.N.A.F. si la alte autoritati, spre exemplu Autoritatea Fondului de Mediu, declaratia lunara Intrastat pentru tranzactii intracomunitare, consiliere vis-a-vis de documentarea dosarului de depus la ONRC pentru diverse mentiuni (deschidere punct de lucru, adaugare coduri CAEN, prelungire sediu social sau sedii secundare, prelungire mandat administrator etc.)
Studii: Absolventa a Academiei de Studii Economice Bucuresti, Facultatea de Management
Autor: Expert contabil din 2007
Experienta in: contabilitate financiara, impozit pe profit, impozit venit si contributii sociale obligatorii, TVA, state de salarii, REVISAL, completare registre obligatorii societati comerciale, resurse umane, gestiune imobilizari, intocmire situatii financiare anuale si semestriale, consultanta manageriala si fiscala, interpretarea fisei de platitor obtinuta de la A.N.A.F., intocmire declaratii lunare in vederea depunerii la A.N.A.F. si la alte autoritati, spre exemplu Autoritatea Fondului de Mediu, declaratia lunara Intrastat pentru tranzactii intracomunitare, consiliere vis-a-vis de documentarea dosarului de depus la ONRC pentru diverse mentiuni (deschidere punct de lucru, adaugare coduri CAEN, prelungire sediu social sau sedii secundare, prelungire mandat administrator etc.)
Studii: Absolventa a Academiei de Studii Economice Bucuresti, Facultatea de Management
Ti-a placut acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Cele mai citite stiri
Registrul de evidenta fiscala PFA 2025: Cine trebuie sa il completeze, termen si model
Citeste mai mult
Cum inchizi un PFA in 2025: Procedura completa si acte necesare
Citeste mai mult
Monografie contabila prosumator: Inregistrarile contabile sunt cele specifice activitatii de productie
Citeste mai mult
Cheltuieli nedeductibile - Lista completa pentru PFA [INFOGRAFIC]
Citeste mai mult
SAGA pentru PFA: Pasii de urmat pentru inregistrarea unei operatiuni, atentionari si recomandari
Citeste mai mult
