Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Ce trebuie sa stii daca esti freelancer


de Redactia PortalPFA la 20 Apr. 2021
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce trebuie sa stii daca esti freelancer
Un freelancer sau liber profesionist este acea persoana care nu apartine unei organizatii. Poate lucra oriunde, neavand nevoie de un sediu fix in care sa isi desfasoare activitatea, isi poate seta singur programul de munca si clientii cu care colaboreaza ori proiectele in care alege sa se implice.


Freelancing-ul poate fi o activitate solitara. In acelasi timp, veniturile nu sunt echilibrate. Astfel, un liber profesionist poate castiga intr-o luna o suma consistenta de bani si in urmatoarele luni veniturile sa scada considerabil.


 

Munca de freelancing nu este recunoscuta in mod direct de legislatia in vigoare. Insa la capitolul Venituri din activitati independente, din Codul Fiscal, sunt reglementate veniturile obtinute din munca de liber profesionist.


 

Activitatatea de liber profesionst presupune si multe actiuni legale independente, printre care faptul ca, la inceputul fiecarui an, trebuie depusa la ANAF declaratia unica. Aceasta contine veniturile incasate in anul anterior si o estimare a veniturilor ce vor fi incasate in anul in curs.


 

Cel mai important lucru pe care trebuie sa il stie un freelancer este ca, pentru a fi platit in mod legal, trebuie sa fie autorizat pentru activitatea profesionala pe care o desfasoara.

Cele mai populare forme juridice printre freelanceri

Cele mai populare forme juridice printre freelanceri sunt SRL-urile (societate cu raspundere limitata) si PFA-urile (persoana fizica autorizata).


 

Daca ai decis sa infiintezi un SRL, trebui sa stii ca va trebui sa depui la ANAF mai multe declaratii: Declaratia 100 privind obligatiile de plata la bugetul de stat (trebuie depusa trimestrial) si Declaratia 101 privind impozitul pe profit.


 

In cazul in care ai venituri mai mari de 300.000 de lei, numarul actelor care vor trebui depuse creste. Astfel, vei fi nevoit sa depui si urmatoarele documente:


 

  • Declaratia 91 privind prestarile de servicii in spatiul intracomunitar;
  • Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate;
  • Declaratia 300 – decont de taxa pe valoare adaugata;
  • Declaratia 301 – decont special de taxa pe valoare adaugata;
  • Declaratia 390 privind livrarile/achizitiile/prestarile de servicii intracomunitare din alte tari decat Romania;
  • Declaratia 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA.


 

Pe de alta parte, daca alegi ca forma juridica PFA-ul, iti poti desfasura activitatea ca persoana fizica autorizata, dar, in conditiile legii, poti avea si calitate de angajator, cu cel mult trei angajati, care vor avea nevoie de contracte individuale de munca.


 

La fel ca in cazul SRL-ului, si la PFA trebuie sa fii atent si sa depui la ANAF mai multe declaratii, printre care Declaratia 200 privind veniturile realizate in Romania, Declaratia 220 privind veniturile si cheltuielile estimate pentru anul in curs, Declaratia 600 privind venitul asigurat la sistemul public de pensii si Declaratia 392 privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile realizate in anul precedent.


 

Situatia se schimba daca veniturile obtinute sunt mai mari de 300.000 de lei pe an si ai angajati, context in care va trebui sa mai depui si urmatoarele declaratii:


 

  • Declaratia 94 privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile, pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic, si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent;
  • Declaratia 97 privind aplicarea sistemului TVA la incasare;
  • Declaratia 300 privind decontul de taxa pe valoarea adaugata;
  • Declaratia 394 privind livrarile/prestarile de servicii si achizitiile efectuate pe teritoriul national;
  • Declaratia 390 privind livrarile/achizitiile/prestarile de servicii intracomunitare.


 

A fi freelancer nu este o activitate lipsita de provocari si, chiar daca nu esti obligat sa lucrezi dupa un program, este indicat sa ai o planificare a muncii pe care o desfasori si sa fii mereu atent sa respecti cadrul legal.


 

Sursa foto: VGstockstudio/ Shutterstock


Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.9 din 5 voturi

x

Intrebare antispam: 5 + 5 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016