Legea nr. 129/2019: ce obligatii are o PFA care tine contabilitate?
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In continuare, dezbatem cazul unei PFA care este expert contabil si este inregistrata doar la Administratia financiara pentru care a primit un CIF, nu si la Registrul Comertului. Aceasta presteaza servicii contabile unor firme in baza unor contracte si doreste sa afle daca are vreo obligatie in ceea ce priveste Legea nr. 129/2019.
Specialistul nostru prezinta mai multe informatii despre Legea nr. 129/2019 si despre obligatiile pe care le-ar putea avea o PFA care tine contabilitate.
Legea nr. 129/2019 si obligatiile unei PFA: raspunsul specialistului

Impozit MICRO Tratament fiscal 2025

Radiere SRL PFA II IF

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Potrivit art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129 din 11 iulie 2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, ,,intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare: (…) e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, cenzorii, persoanele care acorda consultanta fiscala, financiara, de afaceri sau contabila;”
Prin urmare, un expert contabil este o entitate raportoare in sensul Legii nr. 129 si trebuie sa se conformeze tuturor obligatiilor ce ii revin potrivit acestei legi, in termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia (potrivit art. 60 alin. (3)), respectiv pana la data de 21 ianuarie 2020, potrivit comunicatului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) afisat la http://www.onpcsb.ro.
Potrivit art. 7 alin. (1) si (4) din Legea nr. 129/2019 ,,(1) Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.
(4) In sensul alin. (1), termenul tranzactie include si operatiunile a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decat echivalentul in lei a 15.000 euro, care au elemente comune cum ar fi: partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali, natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile si sumele implicate. Entitatile raportoare stabilesc in politici si normele interne prevazute la art. 24 alin. (1), proportional cu riscul spalarii banilor si finantarii terorismului la care sunt expuse, termenul in care elementele comune prezinta relevanta, precum si orice alte scenarii ce ar putea da nastere unor tranzactii legate intre ele’’.
Potrivit art. 23 alin. (1) si (4) din Legea 129/2019 “(1) Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, exclusiv in format electronic, prin canalele puse la dispozitie de catre acesta.
(4) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor fizice ce au calitatea de entitate raportoare, precum si entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i)’’.
Prin urmare, avand calitatea de entitate raportoare aveti obligatia desemnarii unei persoane in relatia cu ONPCSB, pana la data de 21 ianuarie, care trebuie sa raporteze catre ONPCSB, de indata tranzactiile suspecte, precum si tranzactiile in numerar mai mari de 10.000 euro.
Etapele obtinerii unui cont pentru raportarea on-line:
1. Accesarea Sistemul Electronic de Transmisie Date(SETD) la adresa https://raportare.onpcsb.ro
2. Completarea datelor in pagina de inregistrare
3. Tiparirea si salvarea formularului generat, continand solicitarea de alocare a unui cont de utilizator
4. Transmiterea la ONPCSB a formularului semnat si stampilat, in original prin posta, curier sau depunere la registratura
5. Comunicarea de catre ONPCSB a parolei de acces prin unul din modurile de mai jos:
• predare personala reprezentantului care depune la registratura solicitarea, in baza unei imputerniciri si a documentului de identitate
• prin posta este necesara comunicarea adresei complete de corespondenta.
Pe pagina www.onpcsb.ro la sectiunea “Intrebari si rapunsuri” exista lamuriri referitor la completarea rubricilor pentru obtinerea contului pentru raportari on-line, in Sistemul Electronic de Transmisie Date, de catre entitatile raportoare - profesii liberale:
1. Persoanele fizice - profesie liberala selecteaza din lista, la rubrica Tipul entitatii, optiunea Persoana fizica.
2. Persoanele fizice autorizate - profesie liberala selecteaza din lista, la rubrica Tipul entitatii optiunea Persoana juridica; la rubrica Forma de organizare, selecteaza optiunea Persoana fizica autorizata; la rubrica Categorie, alege tipul de activitate desfasurata (de exemplu: persoana care acorda consultanta fiscala sau contabila).
3. Alte entitati raportoare - profesie liberala (de exemplu: cabinete individuale, birouri individuale, societati civile, etc.) selecteaza din lista, la rubrica Tipul entitatii, optiunea Persoana juridica; la rubrica CAEN, selecteaza optiunea Fara cod CAEN.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Alina Elena - Consultant fiscal.
Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Ti-a placut acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Articole pe acelasi subiect
Cele mai citite stiri
