Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Facilitati fiscale in sectorul agricol si industria alimentara: procedura de acordare inainte si dupa modificarile aduse de OMF nr. 2043/2023


de Alina Ilie la 13 Iul. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facilitati fiscale in sectorul agricol si industria alimentara: procedura de acordare inainte si dupa modificarile aduse de OMF nr. 2043/2023
ANAF a publicat un document care cuprinde modificarile aduse Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in sectorul agricol si in industria alimentara, prevazuta de Ordinul MF nr. 2043/2023. In cele ce urmeaza, iata o comparatie intre forma Procedurii in vigoare inainte si dupa modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023!


Forma Procedurii in vigoare INAINTE de modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
Art. 1 - (1) Persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, pentru activitatea desfasurata in Romania, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, in sectorul agricol si in industria alimentara, beneficiaza de facilitati fiscale daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal. 
 
Forma Procedurii in vigoare DUPA modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Art. 1. — (1) Persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)—(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, pentru activitatea desfasurata in Romania, in baza contractului individual de munca, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, in sectorul agricol si in industria alimentara, beneficiaza de facilitati fiscale daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal. 
 
Forma Procedurii in vigoare INAINTE de modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
(4) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica de catre angajatorii, inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal cu cel putin unul din codurile mentionate la art. 60 pct. 7 lit. a) din Codul fiscal si care desfasoara efectiv activitate in sectorul agricol si in industria alimentara. 
 
(5) in sensul art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 7 lit. a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor. 
 
Forma Procedurii in vigoare DUPA modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
La articolul 3, alineatele (4) si (5) se modifica: 
(4) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica de catre angajatorii inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal si care desfasoara efectiv activitate in sectorul agricol si in industria alimentara, definita de cel putin unul dintre codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 7 lit. a) din Codul fiscal.
(5) In sensul art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica, precum si orice entitate fara personalitate juridica, care desfasoara activitatile definite de cel putin unul dintre codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 7 lit. a) din Codul fiscal si indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si, potrivit legii, poate sa incheie contracte individuale de munca. 
 
La articolul 3, dupa alineatul (7) se introduce alineatul (8):
(8) Acordarea facilitatilor fiscale constituie responsabilitatea angajatorului/platitorului de venituri.
 
Forma Procedurii in vigoare INAINTE de modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
Art. 4 - In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii "Cifra de afaceri totala" si "Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara" se calculeaza dupa cum urmeaza:
 ....................................................
c) La determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara conform art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, pentru stabilirea veniturilor din vanzarea de produse, se iau in calcul veniturile realizate din vanzarea produselor finite, semifabricatelor, produselor reziduale si a marfurilor, care sunt obtinute din productia proprie. Nu se iau in calcul veniturile din vanzarea de produse achizitionate in scopul revanzarii.
d) Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor este cifra de afaceri realizata pe baza de contract sau comanda, din activitati aferente codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 7 lit. a) din Codul fiscal, si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor mentionate la lit. a) din Codul fiscal. Cifra de afaceri cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata. 
 
Forma Procedurii in vigoare DUPA modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
La articolul 4, literele c) si d) se modifica:
.............................................
c) La determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara conform art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, pentru stabilirea veniturilor din vanzarea de produse, inclusiv prin unitatile proprii de desfacere, se iau in calcul veniturile realizate din vanzarea produselor finite, semifabricatelor, produselor reziduale si a marfurilor, care sunt obtinute din productia proprie. Nu se iau in calcul veniturile din vanzarea de produse achizitionate in scopul revanzarii, cu exceptia produselor comercializate de grupurile si organizatiile de producatori din sectorul agricol, organizatiile de producatori si alte forme asociative din sectorul fructe-legume, recunoscute de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, potrivit legislatiei comunitare si legislatiei nationale specifice in vigoare, precum si de cooperativele agricole organizate in conformitate cu Legea cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, achizitionate in
scopul revanzarii de la membrii proprii.
d) Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor fiscale este cifra de afaceri realizata pe baza de contract, comanda sau alte documente specifice sectorului agricol si industriei alimentare, din activitati aferente codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 7 lit. a) din Codul fiscal, si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari. Cifra de afaceri cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata care corespunde valorii produselor existente
in stoc la sfarsitul perioadei de raportare, inregistrata in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare.
 
Forma Procedurii in vigoare INAINTE de modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
Art. 9
 (1) Conditia prevazuta la art. 60 pct. 7 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum
urmeaza:
 a) in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, incheiate potrivit legii, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar. Salariul minim brut pe tara de 3.000 de lei lunar este stabilit proportional cu castigul salarial brut de baza pentru un program de lucru in medie de 167,333 de ore pe luna. Pentru salariatii care au incheiate contracte de
munca cu timp partial, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca castigul salarial brut de baza este stabilit proportional cu castigul brut de baza pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi;
 b) in cazul raporturilor juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor, altele decat contractele individuale de munca, respectiv contract de administrare, de mandat si altele, incheiate potrivit legii, pentru care venitul brut lunar nu este calculat la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca venitul brut lunar realizat sa fie cel putin egal cu 3.000 de lei;
 c) in cazul contractelor de internship, incheiate potrivit Legii nr. 176/2018 privind internshipul, cu completarile ulterioare, facilitatile fiscale se acorda numai daca indemnizatia pentru internship este stabilita proportional la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar;
 d) in cazul contractelor de ucenicie, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca salariul de baza lunar, prevazut in contractul de ucenicie, este stabilit proportional la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar;
 e) in cazul raporturilor de munca incheiate cu zilieri, prin acordul de vointa al partilor, fara incheierea, in forma scrisa, facilitatile fiscale se acorda numai daca remuneratia bruta primita pentru activitatea prestata de zilieri, potrivit legii, este stabilita
proportional la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar;
 f) in situatia in care o persoana fizica realizeaza venituri, in baza mai multor raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor cum ar fi contract individual de munca, contract de mandat, contract de administrare si altele asemenea, incheiate potrivit legii, in aceeasi luna, la acelasi angajator, in vederea acordarii facilitatilor fiscale se verifica mai intai daca fiecare raport juridic respecta conditia prevazuta la art. 60 pct. 7 lit. c) prima teza din Codul fiscal, respectiv daca venitul brut este calculat la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar, in cazul contractului individual de munca, sau daca venitul brut lunar realizat este cel putin egal cu 3.000 de lei, in cazul celorlalte tipuri de contracte. Pentru acordarea facilitatilor
fiscale, veniturile aferente raporturilor juridice care respecta conditia de raportare la 3.000 de lei se cumuleaza. In acest caz, facilitatile fiscale se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor care cumulate nu depasesc plafonul prevazut la art. 60 pct. 7 lit. c) din Codul fiscal. Pentru partea care depaseste acest plafon nu se acorda facilitatile fiscale.
(2) Pentru veniturile lunare din salarii si asimilate salariului, realizate in baza unui contract individual de munca, mai mici de 3.000 de lei/luna, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, sa fie de minimum 3.000 de lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 167,333 de ore pe luna.
 
Forma Procedurii in vigoare DUPA modificarile aduse de Ordinul MF nr. 2043/2023 
 
Articolul 9 se modifica:
Art. 9.
(1) Conditia prevazuta la art. 60 pct. 7 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum urmeaza:
 a) in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, incheiate potrivit legii, salariul brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi este de minimum 3.000 de lei lunar;
 b) in cazul contractelor de munca cu timp partial, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu minim brut de incadrare stabilit proportional cu salariul brut de incadrare pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi; 
c) in situatia in care o persoana fizica realizeaza venituri, in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, incheiate potrivit legii, in aceeasi luna, la acelasi angajator, in vederea acordarii facilitatilor fiscale se verifica mai intai daca fiecare contract individual de munca respecta conditia prevazuta la art. 60 pct. 7 lit. c) prima teza din Codul fiscal, respectiv daca venitul brut este calculat cu respectarea dispozitiilor lit. a) si b) ale prezentului alineat, dupa caz. Pentru acordarea facilitatilor fiscale, veniturile aferente contractelor individuale de munca ce respecta conditia de raportare la 3.000 de lei se cumuleaza. In acest caz, facilitatile fiscale se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor care cumulate nu depasesc plafonul prevazut la art. 60 pct. 7 lit. c) din Codul fiscal. Pentru partea care depaseste acest plafon nu se acorda facilitatile fiscale.
 (2) Pentru veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor, realizate in baza unui contract individual de munca, mai mici de 3.000 de lei/luna, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca acestea sa fie calculate la un salariu brut de incadrare cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, de minimum 3.000 de lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 167,333 de ore pe luna.
 
 
Foto: pixabay.com

Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.88 din 4 voturi

x

Intrebare antispam: 4 + 1 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri


Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016