In practica, situatiile in care se efectueaza plati cu carduri, altele decat cele destinate activitatii PFA, sunt destul de comune. Aceste plati pot include achizitionarea de bunuri sau servicii necesare desfasurarii afacerii, cum ar fi bonuri de combustibil sau alte cheltuieli curente. Cu toate acestea, inregistrarea corecta a acestor tranzactii in contabilitate poate poate necesita clarificari.
In contextul activitatii desfasurate de Persoanele Fizice Autorizate (PFA), gestionarea platilor este o componenta esentiala a contabilitatii. Insa, uneori, situatiile pot deveni mai complexe atunci cand PFA efectueaza plati cu carduri care nu sunt dedicate exclusiv activitatii sale. Asadar, aflati in cele ce urmeaza cum se contabilizeaza platile facute de PFA cu alte carduri (de exemplu, sunt bonuri de combustibil sau facturi pe care le achitam cu cardul de persoana fizica).
Plati efectuate de PFA cu cardul de persoana fizica: cum le contabilizam
Potrivit Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla aprobate prin Ordinul nr. 170/2015
Norme generale privind contabilitatea in partida simpla si documentele financiar-contabile
1. Contabilitatea in partida simpla se tine in limba romana si in moneda nationala.
2. Orice operatiune economico-financiara se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza evidentierii in contabilitatea in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
3. Documentele justificative care se evidentiaza in contabilitatea in partida simpla angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit.
4. Documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul/adresa persoanei care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- codul de inregistrare fiscala (cand este cazul);
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate;
- numele, prenumele si semnatura persoanei care a intocmit documentul, dupa caz;
- alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.
Astfel, potrivit acestor reglementari contabile, documentele justificative trebuie sa prevada elementele de mai sus pentru a fi evidentiate in
contabilitatea in partida simpla.
In conformitate cu reglementarile contabile, utilizarea doar a bonului/recipisei POS emise in cazul platii cu cardul de pe contul persoanei fizice titular al PFA nu este suficienta pentru a fi considerata un document justificativ in contabilitatea in partida simpla. Acest tip de document nu contine suficiente detalii pentru a individualiza persoana care efectueaza operatiunea si nu indeplineste cerintele pentru un document justificativ valid conform reglementarilor contabile.
In cazul in care platile se fac din alt cont bancar decat al titularului PFA, trebuie sa intocmiti un decont de cheltuieli, conform modelului din OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, la care sa atasati bonul fiscal, bonul (recipisa) POS, sau dovada de confirmare a platii, din care rezulta ca s-a facut plata, iar suma o veti completa in
Registrul de incasari si plati, in coloana de plati in numerar.
Plati efectuate de PFA cu carduri care nu sunt in numele PFA: 3 pasi de urmat
Ca urmare, pentru a contabiliza platile efectuate de PFA cu carduri care nu sunt in numele PFA-ului, precum bonuri de combustibil sau facturi achitate cu un card de persoana fizica, trebuie sa urmati urmatorii pasi conform reglementarilor contabile:
- Intocmirea documentului justificativ: Trebuie sa intocmiti un decont de cheltuieli conform modelului din OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile. Acest decont trebuie sa contina toate informatiile relevante despre operatiunea efectuata, inclusiv denumirea documentului, numarul si data intocmirii, informatii despre partile implicate, continutul si valoarea operatiunii, precum si alte detalii relevante.
- Atasarea documentelor suport: La decontul de cheltuieli trebuie sa atasati bonul fiscal, bonul (recipisa) POS sau orice alta dovada de confirmare a platii. Aceste documente suport trebuie sa fie clare si sa cuprinda informatiile esentiale despre tranzactie.
- Inregistrarea in registrul de incasari si plati: Suma platita va fi inregistrata in Registrul de incasari si plati, in coloana de plati in numerar. Veti completa detaliile relevante despre operatiunea efectuata, inclusiv data, beneficiarul platii, suma si orice alte informatii necesare.
Explicatii oferite in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com