de Andrei Covaci la 24 Iun. 2016
0 comentarii Fii primul care comenteaza |
Schimbarea de perceptie din ultimii ani poate fi pusa pe seama cresterii exponentiale a vizibilitatii antreprenorilor in mass media, prin expunerea povestilor lor de succes, fie ca a fost vorba despre antreprenori cu afaceri mature sau start-up-uri. Acest tip de expunere este unul dintre cei mai eficienti factori de favorabilizare a societatii in alegerea caii antreprenoriale. In acelasi timp, initiativele de sprijinire a antreprenoriatului s-au inmultit si ele, de la hub-uri si spatii comune de lucru pentru start-up-uri, pana la programe de mentorat, cursuri si ateliere de antreprenoriat.
Frica de esec este unul dintre cele mai importante obstacole pentru dezvoltarea antreprenoriatului in Romania
In ciuda imbunatatirii perceptiei fata de antreprenori, frica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului in Romania, in conditiile in care eliminarea stigmatului esecului este critica pentru dezvoltarea initiativei personale. Atunci cand esecul in afaceri are un cost foarte mare impus de societate, potentialii antreprenori aleg cu greu aceasta cale.
Astfel, doar 30% dintre antreprenorii cu afaceri mature considera ca esecul in afaceri este perceput pozitiv (de exemplu este un prilej de invatare sau pur si simplu nu are niciun impact asupra viitoarelor proiecte de afaceri). Procentul celor cu perceptie pozitiva relativa la esec nu doar ca a ramas mic, dar chiar a scazut in 2016, dar pe seama antreprenorilor nehotarati. De aceea, perceptia negativa a scazut de la 81% in editia 2014 a Barometrului EY a antreprenoriatului romanesc, la 65% in 2015 si 60% in 2016.
Punand in oglinda raspunsurile antreprenorilor maturi, cu cele ale antreprenorilor respondenti in cadrul Barometrului afacerilor de tip startup din Romania 2016 si cele ale studentilor din Barometrul culturii si educatiei antreprenoriale in randul studentilor 2014, se observa ca antreprenorii maturi sunt cei mai optimisti. Astfel, 30% dintre antreprenorii cu afaceri mature cred ca esecul in afaceri este un prilej de invatare sau ca nu are niciun impact asupra viitoarelor proiecte de afaceri, fata de 23% dintre antreprenorii de startup si 28% dintre studenti.
Unul din trei antreprenori romani are ca model un om de afaceri strain
41% dintre antreprenori sunt inspirati in primul rand de un antreprenor roman de succes in activitatea lor ca oameni de afaceri, dar procentele sunt foarte fragmentate intre antreprenorii nominalizati. Singurul antreprenor roman care se distanteaza in preferinte este Ion Tiriac. Aproape unul din cinci antreprenori il percep ca pe un model de urmat in business.
Un procent foarte mare (20%) indica faptul ca nu au un antreprenor pe care sa il urmeze ca model, in timp ce 35% au ca inspiratie afacerea unui om de afaceri strain. Steve Jobs si Bill Gates sunt preferatii oamenilor de afaceri respondenti in cadrul Barometrului antreprenoriatului romanesc 2016. Prin comparatie, cei mai multi antreprenori de startup se simt inspirati de modele de afaceri din strainatate, 46% dintre ei indicand un antreprenor strain ca inspiratie pentru afacerea lui.
Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!
Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit
Articole similare
Ultimele articole
Cele mai citite stiri
Ultimele comentarii