Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Controale fiscale la firme si PFA: ce nereguli au depistat inspectorii


de Alina Ilie la 09 Apr. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Controale fiscale la firme si PFA: ce nereguli au depistat inspectorii
In cursul lunii februarie 2024, ANAF a efectuat verificari amanuntite la firme si PFA in ceea ce priveste TVA. In urma acestor controale au iesit la iveala diverse nereguli constatate de inspectorii ANAF. Printre problemele identificate se numara deducerea nejustificata a unor cheltuieli, precum si discrepante intre evidenta contabila si informatiile raportate in declaratiile fiscale.


1. P.F.A. X, are ca obiect de activitate " Activitati juridice ", cod CAEN 6910.

Perioada verificata a fost: 01.01.2017-31.12.2021.

Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala:
Contribuabilul verificat a inregistrat, in perioada 01.01.2017-31.12.2021, in evidenta financiar-contabila, respectiv a declarat achizitii de bunuri si servicii de la diverse persoane juridice si fizice fara a respecta prevederile legale.

Potrivit prevederitor art.25 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal "Sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si Industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale".
Astfel, pentru perioada supusa controlului, respectiv 01.01.2017-31.12.2021, organele de inspectie fiscala au stabitit impozit pe venit suplimentar in suma de x lei, avand o baza impozabila in suma de x lei.

De asemenea, contribuabilui verificat a inregistrat achizitii de bunuri si servicii care nu au fost destinate efectuarii de operatiuni taxabile cu scopul de a obtine venituri impozabile conform prevederilor legate (servicii medicale terti, alimente, imbracaminte etc.), fiind stabilita TVA suplimentara in suma de x lei.
In concluzie, au fost stabilite obligatii fiscale suplimentare in suma totala de x lei, reprezentand:
- impozit pe venit x lei;
- TVA x lei.
    
2. PFA X, are ca object de activitate "Activitati de consultanta in tehnologia informatiei", cod CAEN 6202.
Perioada verificata a fost: 01.01.2021-31.12.2023.

Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Pentru perioada fiscala 01.01.2021 - 31.12.2021, veniturile impozabile realizate din prestari servicii au fost in suma de x Lei, conform documentelor financiar contabile ale contribuabilului verificat, fiind astfel depasit plafonul de scutire de 88.500 euro, respectiv 300.000 lei, potrivit prevederilor legale.

Acesta avea obligatia de a solicita inregistrarea ca platitor de taxa pe valoarea adaugata in regim normal pana la data de 10.01.2022, pentru a deveni platitor de taxa la data de 01.02.2022, in fapt, PFA inregistrandu-se cu intarziere in scopuri de TVA, respectiv in data de 01.10.2023.
In perioada 01.02.2022 - 30.09.2023, PFA X a realziat venituri din prestari de servicii in suma de X lei, constand in consultanta in tehnologie, fiind astfel stabilita suplimentar TVA colectata in suma totala de X lei.

3. S.C. X S.A. are ca obiect de activitate "Metalurgia aluminiului", cod CAEN 2442.

Perioada verificata: 01.01.2016 - 31.12.2021.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Urmare verificarii documentelor justificative si a contractelor incheiate de societate cu diversi prestatori de servicii intracomunitare, parti afiliate, organele de inspectie fiscala au constatat ca societatea verificata nu a facut dovada, cu documente, ca serviciile in cauza, in suma totala de x lei, au fost prestate in scopul desfasurarii activitatii economice, respectiv nu a justificat in ce mod "activitatile de consultanta/asistenta si cele de agent" au condus la realizarea de venituri impozabile/operatiuni taxabile specifice activitatii societatii si astfel, nu a justificat necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate.
Din documentele prezentate la control pentru justificarea prestarii serviciilor nu a rezultat cantitatea si dimensiunea serviciilor prestate de furnizori, respectiv daca prin cheltuielile de aceasta natura inregistrate de beneficiar in baza facturilor emise de catre societatea afiliata Y S.R.L., au fost furnizate in plus alte servicii fata de sarcinile de serviciu ce revin salariatilor societatii verificate.

Inspectorii ANAF au demarat un numar simtitor crescut de controale pe teme de TVA, la inceput de an, fiindca legislatia s-a schimbat. Azi poate fi randul tau! Esti pregatit? Stii ce prevad ultimele reglementari legislative? Iata Ghidul practic pentru evitarea amenzilor ANAF >>


In fapt, societatea verificata nu a prezentat documente justificative care sa dovedeasca ca serviciile au fost utilizate in scopul activitatii desfasurate, respectiv al obtinerii veniturilor impozabile si nu a facut dovada necesitatii efectuarii achizitiei de servicii, fiind prezentate organelor de inspectie fiscala, spre exemplificare, diverse seturi de documente care nu au fost relevante pentru a face legatura cu activitatea contribuabilului verificat si beneficiile ce decurg din achizitionarea acestor servicii.

4. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Productia de energie electrica", cod CAEN 3511.

Perioada verificata: 01.01.2022-31.03.2023.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:

TVA colectata suplimentar in suma de x lei aferenta unei baze de impunere in suma de x lei, astfel:

S.C. X S.R.L. a efectuat livrari de energie electrica (dezechilibre) catre S.C. Y S.R.L., pentru care a aplicat masurile de simplificare, insa din verificarile efectuate s-a constatat faptul ca persoana impozabila S.C. Y S.R.L. nu figureaza in Lista persoanelor impozabile care au depus declaratiile pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art. 331 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare.
TVA fara drept de deducere in suma de x lei aferenta bazei de impunere in suma de x lei, astfel:
- x lei reprezinta TVA aferenta achizitiei de servicii care nu sunt in folosul operatiunilor sale taxabile. Astfel, societatea a dedus TVA inscrisa in factura nr. — /20.06.2022 emisa de societatea C, avand ca explicatii "cheltuieli de procedura", in fapt, cheltuielile respective fiind efectuate in folosul societatii C si nu in folosul societatii verificate;
- x lei reprezinta TVA aferenta achizitiei de servicii pentru care societatea nu a facut dovada cu documente justificative ca aceste servicii sunt in folosul operatiunilor taxabile ale acesteia;
- x lei reprezinta TVA fara drept de deducere aferenta unei facturi emise de catre S.C. E S.A. prin care a stornat "avans conform contract furnizare gaze naturale", factura fiind inregistrata in evidenta contabila in data de 01.12.2022, fara a fi inscrisa in decontul de TVA aferent lunii decembrie 2022 si nici in cele ale perioadei ianuarie - martie 2023.

5. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Comercializarea energiei electrice", cod CAEN 3514.

Perioada verificata: 01.01.2019-31.12.2022.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Urmare verificarilor efectuate au fost stabilite urmatoarele deficiente:

- stabilirea unor cheltuieli de exploatare ca si cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, respectiv, amenda inregistrata ca o cheltuiala deductibila in contul 6581 "Despagubiri, amenzi, penalitati";

- deducerea suplimentara, peste procentul de 50% aplicat asupra ajustarilor pentru deprecierea creantelor;

- suma de x lei din fisa contului 652 "Cheltuieli cu protectia mediului inconjurator", inregistrata eronat, pentru care nu au fost prezentate documente justificative;

- inregistrarea eronata a sumei de x lei, pentru care nu s-au prezentat documente justificative, reprezentand diferenta in plus, inregistrata in debitul contului analitic 1174 "Rezultatul reportat";

- nu au fost justificate cu documente cheltuielile deductibile efectuate la punctul de lucru, care nu a generat venituri impozabile in perioada 01.01.2019-31.12.2019, nefiind utilizat in scopul desfasurarii activitatii economice;

- a prezentat documente privind stornarea de servicii in curs de executie in valoare totala de x lei, apartinand unor perioade precedente anului fiscal 2019, fiind inregistrate elemente similare cheltuielilor deductibile la calculul impozitului pe profit.

Ulterior, veniturile impozabile obtinute au fost inferioare costurilor alocate sau nu au mai fost realizate, motiv pentru care suma stornata de x lei, reprezentand costuri nevalorificate, nu a putut fi incadrata ca si cheltuiala deductibila;

- a inregistrat in fisa contului 231 „imobilizari in curs de executie„ suma de x lei, operatiune inregistrata ca si cheltuiala in contul 6583 „Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital", fara a prezenta documente justificative pentru descarcarea din gestiune, drept pentru care aceasta cheltuiala a fost stabilita ca fiind cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit;

- cheltuiala deductibila din contul 654 „Pierderi din creante si debitori diversi „in valoare de x lei, reprezentand soldul ramas nestornat din contul 332„ Servicii in curs de executie„ aferent unui partener intrat in procedura falimentului in anul 2023, a fost stabilita ca cheltuiala nedeductibila;

- pentru avansul incasat si neinregistrat la venituri impozabile, in suma de x lei, organele de inspectie fiscala au recalculat profitul impozabil aferent perioadei verificate.

Raportul privind inspectiile fiscale incheiate de ANAF in luna februarie 2024 poate fi consultat aici >>

Foto: pixabay.com


Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.75 din 2 voturi

x

Intrebare antispam: 2 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri


Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016