Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

PFA - determinare cheltuieli deductibile. Studiu de caz practic 


de Redactia PortalPFA la 20 Dec. 2023
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA - determinare cheltuieli deductibile. Studiu de caz practic 
Conform Codului fiscal, conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente (documentul sa fie emis pe numele PFA/PFI/II/IF) si sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite.


Determinare cheltuieli deductibile PFA - studiu de caz

In cele ce urmeaza analizam urmatorul studiu de caz:
"O PFA - medic desfasoara activitate medicala la diferite clinici.

1. Abonamentul la telefon si laptop poate fi decontat pe PFA?

2. Pentru deducerea malpraxis si aviz trebuie ca pe aceste documente sa apara CUI al PFA sau este suficient numai CNP?

3. Poate sa deduca pe PFA (are domiciliu acasa, dar activitatea o desfasoara la sediul beneficiarului) o parte din utilitati - gaz, lumina?"

1. Ca principiu general de deductibilitate: o plata efectuata de PFA/II/IF/PFI este cheltuiala deductibila daca este efectuata cu scopul de a obtine venituri in activitatea desfasurata. Trebuie sa existe posibilitatea de a justifica orice plata efectuata ca respecta acest principiu, pe langa conditiile de mai sus.
 
Daca nu exista abonamet pentru telefonie mobila si internet pe numele PFA, atunci s-ar putea deconta parte din aceste facturi pe numele persoanei fizice conform art.68 alin.(5) lit.i) Cod fiscal:
 
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
 
Daca facturile vin pe persoana fizica se presupune ca aceste servicii sunt folosite si in scop personal nu numai pentru activitatea economica a PFA, de aceea ar trebui stabilit si justificat un procent de deductibilitate.
 
Acelasi rationament trebuie sa-l aplicam si pentru achizitia laptopului. Prima conditie o respectam, avand in vedere ca achizitia unui laptop este justificata pentru desfasurarea activitatii oricarui agent economic, mai ramane sa ne asiguram si ca factura va fi emisa pe PFA.
 
2. Potrivit art. 667 alin. (1) si (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, (1) Personalul medical definit la art. 653 alin. (1) lit. a) care acorda asistenta medicala, in sistemul public si/sau in cel privat, intr-o locatie cu destinatie speciala pentru asistenta medicala, precum si atunci cand aceasta se acorda in afara acestei locatii, ca urmare a unei cereri exprese din partea persoanei sau a persoanelor care necesita aceasta asistenta ori a unui tert care solicita aceasta asistenta pentru o persoana sau mai multe persoane care, din motive independente de vointa lor, nu pot apela ele insele la aceasta asistenta, va incheia o asigurare de malpraxis pentru cazurile de raspundere civila profesionala pentru prejudicii cauzate prin actul medical.

Asadar, personalul medical care acorda asistenta medicala este obligat sa incheie asigurare de malpraxis pentru cazurile de raspundere civila profesionala. Incheierea asigurarii este obligatorie atat pentru medicul cu statut de salariat, cat si pentru cel care practica intr-un cabinet particular. Din moment ce persoana fizica din speta noastra desfasoara activitate sub forma de PFA (nu salariat), ar trebui sa intalnim CUI-ul pe asigurarea incheiata.
 
3. Potrivit pct. 7 alin. (5) lit. r) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt cheltuieli deductibile, cu titlu de exemplu urmatoarele: ( ) r) cheltuielile cu functionarea si intretinerea aferente bunurilor imobile care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii;
 
Pentru a putea deduce cheltuielile cu chiria si utilitatile, o PFA trebuie sa depuna o Declaratie fiscala pentru stabilirea impozitului/taxa pe cladirile rezidentiale/nerezidentiale/cu destinatie mixta aflata in proprietatea persoanelor fizice Model 2016 ITL 001.

Declaratia se gaseste la Directia de Taxe si Impozite locala.
 
Potrivit art. 459 alin. (1) lit. b) si alin.(2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea: ( ) b) impozitului determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential, indicata prin declaratie pe propria raspundere, si cu conditia ca cheltuielile cu utilitatile sa nu fie inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, prin aplicarea cotei stabilite conform art. 458 asupra valorii impozabile stabilite conform art. 457, fara a fi necesara stabilirea valorii prin depunerea documentelor prevazute la art. 458 alin. (1).
 
(2) In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457.
 
Astfel, daca la sediul profesional al unei PFA, stabilit intr-un imobil cu destinatie de locuinta, se desfasoara activitate economica, si prin contractul de folosinta (comodat sau inchiriere) se stabileste o suprafata pentru sediul profesional al PFA, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu impozitul majorat pentru suprafata folosita pentru activitatea economica. In acest caz trebuie depusa declaratia sus-mentionata si se pot deduce cheltuielile cu utilitatile si chiria.
 
Prin urmare, primul pas este sa stabilim cum a fost declarat imobilul la DITL (rezidential, nerezidential, mixt). Daca PFA-ul din speta noastra a declarat ca nu desfasoara activitate economica la sediu (mai exact, a declarat ca „desfasoara activitate economica la terti”), atunci nu va putea sa deduca utilitatile sau alte cheltuieli in legatura cu sediul respectiv. Daca in schimb a declarat ca desfasoara activitate la sediu, atunci va deduce proportional cheltuielile cu utilitatile in functie de procentul alocat desfasurarii activitatii economice (spre exemplu, dintr-un apartamanet de 50 mp, desfasoara activitate doar pe o suprafata de 15 mp, exceptand spatiile comune etc.)

Citeste si: Taxe PFA 2024: cat plateste CASS daca venitul net depaseste 6 salarii minime? Dar daca depaseste 60 de salarii minime?

Raspuns oferit in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com

Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:

Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 4.44 din 8 voturi

x

Intrebare antispam: 1 + 5 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz
Va oferim GRATUIT toate
informatiile privind legislatia PFA
Descarca GRATUIT Raportul Special

Noutati PFA in 2025. Solutii. Dezavantaje. Studii de caz

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016