Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala

Sediu social la domiciliul titularului. Ce reguli trebuie respectate?

Comunica experienta portalpfa.ro
RSS

de Redactia PortalPFA la 23 Oct. 2020
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sediu social la domiciliul titularului. Ce reguli trebuie respectate?
Subiectul studiului de astazi este o PFA proaspat infiintata care are sediul social la domiciliul titularului. Expertul nostru va raspunde, pe rand, la urmatoarele intrebari:

1. Este nevoie de un contract de inchiriere, comodat sau alta forma juridica pentru sediul PFA?
 
2. Daca PFA nu isi va deduce niciun fel de cheltuieli legate de sediu (cu sau fara contract), ce impact va avea acest lucru (daca va avea) asupra cuantumului impozitului pe cladire platit anual de catre proprietarul titular al PFA? Exista vreo obligatie declarativa in acest sens a titularului PFA catre Directia de Impozite si Taxe Locale?
 
 

Sediu social la domiciliul titularului - reguli: raspunsul specialistului

 
1. Daca spatiul unde este declarat sediul social al PFA este proprietatea personala a titularului PFA si nici nu se intentioneaza deducerea cheltuielilor de functionare pentru acest sediu, atunci nu este nevoie de nicio alt act juridic pentru stabilirea sediului PFA in spatiul respectiv.
 
Doar in ipoteza in care se doreste deducerea cheltuielilor necesare functionarii sediului din venitul brut obtinut din desfasurarea activitatii autorizate (din exercitarea profesiei) este nevoie de un document din care sa reiasa ca spatiul este alocat, integral sau partial, activitatii respective. Un astfel de document poate fi, pe langa cele deja mentionate (contract de inchiriere, contract de comodat), chiar si o declaratie de constituire a patrimoniului de afectatiune la care se face referire la art. 2 lit. j din OUG 44/2008 si pct. 72 alin. 4 din Normele metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin OMJ 2594/C/2008, respectiv documentul prevazut in normele de organizare a profesiei libere, dupa caz.
 
 
2.Deoarece la adresa spatiului respectiv este atat domiciliul persoanei fizice titulare a PFA, cat si sediul profesional al PFA, spatiul este considerat, in principiu, cladire cu destinatie mixta in sensul art. 453 lit. d din Codul fiscal si pct. 4 alin. 1, pct. 5 alin. 1 si , pct. 6 alin. 1 si pct. 7 din Normele metodologice de aplicare.
 
Potrivit art. 459 alin. 1 din Codul fiscal, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential. In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza ca pentru cladirea rezidentiala conform art. 459 alin. 2 din Codul fiscal.
 
Totodata, in conformitate cu prevederile art. 459 alin. 3 din Codul fiscal, daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential ale spatiului nu pot fi evidentiate distinct, se aplica urmatoarele reguli:
 
- in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal (sediul PFA) la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza ca pentru cladiri rezidentiale;
 
- in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal (sediul PFA) la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica (in sarcina PFA), impozitul pe cladiri se calculeaza ca pentru cladiri nerezidentiale.
 
La pct. 7 din Normele metodologice anterior amintite se precizeaza ca pentru incadrarea intr-una din categoriile rezidentiale/nerezidentiale/mixte se are in vedere destinatia finala a cladirilor, inclusiv in cazul in care acestea sunt utilizate de alte persoane decat proprietarii lor, precum si modul de inregistrare a cheltuielilor cu utilitatile.
 
Conform pct. 46^1 alin. 1 din Normele metodologice date in aplicarea art. 459 alin. 3 din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential nu sunt evidentiate distinct, impozitul se calculeaza ca pentru cladiri nerezidentiale daca exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica. In cazul in care nu exista cheltuieli cu utilitatile inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul se calculeaza ca pentru cladiri rezidentiale.
 
Reiese ca, daca suprafetele aferente spatiului sunt delimitate distinct in actul depus la registrul comertului ce a stat la baza stabilirii sediului profesional al PFA in locatia de domiciliu, iar la adresa respectiva PFA a declarat ca se desfasoara activitate economica, cu obtinerea avizelor necesare, inclusiv cele prevazute la art. 40 din Legea  196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare, atunci impozitul pe cladiri pe cladiri se datoreaza potrivit art. 459 alin. 1 din Codul fiscal, prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential. Intr-o asemenea situatie, cand suprafetele sunt alocate distinct activitatii economice, nu mai conteaza ca plata utilitatilor nu este in sarcina PFA, fiind suportate integral de persoana fizica proprietara, deoarece distinctia conteaza doar atunci cand in cladirile cu destinatie mixta suprafetele nu sunt evidentiate distinct, dupa cum reiese din textul art. 459 alin. 3 din Codul fiscal.
 
In aceste conditii persoana fizica proprietara a spatiului va plati impozitul pe cladiri ca pentru cladiri rezidentiale (de locuit) doar daca spatiul alocat sediului profesional al PFA nu este delimitat distinct, iar cheltuielile cu utilitatile nu sunt in sarcina PFA, conform declaratiei pe proprie raspundere si a documentelor doveditoare (contractul de comodat, documente depuse la registrul comertului la infiintarea PFA etc.) care vor fi anexate la formularul ”Declaratie fiscala pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladirile rezidentiale/ nerezidentiale/cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice” – Model 2016 ITL – 001 aprobat prin OMFP/OMDRAP 4.087/2.069/2015. Aceasta declaratie se depune in termen de 30 de zile de la schimbarea destinatiei cladirii (din exclusiv rezidentiala in mixta), adica de la stabilirea sediului profesional al PFA in spatiul respectiv, in conformitate cu prevederile art. 461 alin. 6 din Codul fiscal si pct. 57 lit. f din Normele metodologice de aplicare.
 
 
 
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist. 
 
Autor: Redactia PortalPFA
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.94 din 8 voturi

x

Intrebare antispam: 3 + 2 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

   
          Va oferim GRATUIT toate
   informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special
Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala

 
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016