Un proiect editorial marca Rentrop&Straton
Liderul informatiilor specializate din Romania
search
Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit

Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii
Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata
Nu ratati

Contract de comodat PFA: Ce este, model si studiu de caz

de Alina Ilie la 11 Iul. 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Contract de comodat PFA: Ce este, model si studiu de caz
Contractul de comodat sau imprumutul de folosinta este un contract cu titlu gratuit ce poate fi incheiat pentru bunuri imobile asa cum este reglementat la art. 2146-2157 din Codul civil.

Partea care ofera spatiul spre folosinta este comodantul, iar cea care il primeste se numeste comodatar.
 

Ce este contractul de comodat

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce este contractul de comodat
Altfel spus, contractul de comodat este un contract de inchiriere fara plata prin care se transfera dreptul de folosinta si, eventual, toate cheltuielile ocazionate de aceasta, comodantul pastrandu-si calitatea de proprietar.

Comodatarul trebuie sa se foloseasca de bunul respectiv, cu obligatia de a-l restitui dupa un anumit timp.

In cadrul unui contract de imprumut de folosinta, obligatia celui care primeste bunul este sa il pazeasca si sa il conserve cu prudenta si diligenta unui bun proprietar.

Din punct de vedere juridic, potrivit art. 2.148 alin. 2 Cod civil comodatarul nu poate folosi bunul imprumutat decat in conformitate cu destinatia acestuia determinata prin contractul de comodat ori, in lipsa, dupa natura bunului.

In ceea ce priveste intrebarea d-voastra, avem in vedere prevederile art. 68 din Codul fiscal care stabilesc la alin. (4) conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente.

Ca regula, acestea ar trebui sa fie efectuate in cadrul si in scopul activitatii desfasurate de PFA, sa aiba la baza documentele justificative aferente si sa fie reglementate prin acte normative in vigoare.

La lit. d) se specifica ca aceste cheltuieli trebuie d) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;

La pct. 7 alin. (5) din normele metodologice emise in aplicarea art. 68 sunt enumerate, cu titlu de exemple, cheltuielile care sunt considerate ca fiind efectuate in scopul desfasurarii activitatii.

Exemplu util

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Exemplu util
CMI utilizeaza in baza unui contract de comodat autoturismul proprietate personala. Autoturismul nu este utilizat exclusiv pentru activitatea economica si nu se intocmesc foi de parcurs. Cheltuielile efectuate cu combustibilii si reparatiile in anul N au valoarea de 2.500 lei. Sunt inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati utilizand codul de activitate 009.

Potrivit art. 68 alin. (7) lit. k) din Codul fiscal, nu sunt cheltuieli deductibile 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta.

Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
  • vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
  • vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
  • vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
  • vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
  • vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
In cazul vehiculelor rutiere motorizate, aflate in proprietate sau in folosinta, care nu fac obiectul limitarii deducerii cheltuielilor, se vor aplica regulile generale de deducere.

Atentie! Cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane, conform art. 68 alin. (5) lit. j) din Codul fiscal.
 

Model contract de comodat

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Model contract de comodat
Va prezentam in continuare un model de contract de comodat:

I. PARTILE CONTRACTANTE
 
        1.1  Domnul/Doamna ........................... cu domiciliul in ............., str. ................ nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judet/sector  ..........., C.I. Seria ..... nr. .........., eliberat de .............. la data de ...................., CNP......................................., in calitate de Comodant ,
 
Si
 
        1.2  II/PFA.............. cu sediul social in ............., str. ................ nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judet/sector  ..........., cod fiscal ...................................... , numar inregistrare Oficiul Registrul Comertului ................., reprezentata prin domnul/doamna ………………………………………in calitate de Comodatar, pe de alta parte, 
 
au convenit sa incheie prezentul contract de comodat (imprumut cu folosinta), cu respecatarea urmatoarelor clauze:
 
II. OBIECTUL CONTRACTULUI:
 
II.1.COMODANTUL da spre folosinta gratuita COMODATARULUI imobilul din strada .............................................. cu destinatia ...................... pentru ...................................
II.2. Imobilul ce face obiectul prezentului contract se afla in circuitul civil, nu este sechestrat sau urmarit si a intrat in proprietatea comodantilor prin contractul de vanzare – cumparare autentificat sub nr. ...............................
 
III. DURATA CONTRACTULUI
 
III.1 Prezentul contract se incheie pentru o perioada de ......., incepand cu data..........
III.2 Durata contractului poate fi prelungita numai prin acordul scris al partilor, in lipsa unui astfel de acord, contractul inceteaza de plin drept la data mentionata anterior, fara posibilitatea intervenirii tacitei relocatiuni.
CONTRACTUL POATE FI FACUT SI PE PERIOADA NEDETERMINATA
 
IV. OBLIGATIILE PARTILOR
 
IV.1. Obligatiile comodatarului sunt urmatoarele: -POT FI MODIFICATE FUNCTIE DE NECESITATI
a) sa intretina si sa conserve imobilul ca un bun proprietar;
b) sa foloseasca camera din imobilul mentionat la pct.II.1 conform destinatiei sale, si anume, pentru ................................;
c) sa suporte toate cheltuielile de folosinta ale camerei din imobilul mentionat la pct.II.1 precum cheltuieli de intretinere, energie electrica, precum si orice alte cheltuieli rezultate din folosirea imobilului;
d) sa predea camera din imobilul mentionat la pct.II.1 libera si in buna stare, la data expirarii termenului contractului;
e) raspunde in situatia in care camera din imobilul mentionat la pct.II.1  se deterioreaza din vina sa.
 
IV.2. Obligatiile comodantului sunt urmatoarele:
a) sa predea spre folosinta comodatarului camera din imobilul mentionat la pct.II.1, in stare de functionare;
b) sa raspunda de repararea daunelor cauzate de viciile ascunse ale camerei din imobilul mentionat la pct.II.1;
 
V. INCETAREA CONTRACTULUI
 
V.1. Prezentul contract inceteaza de plin drept, fara a mai fi necesara interventia instantelor judecatoresti:
a) la data expirarii 
b) in cazul in care una dintre parti nu isi executa una dintre obligatiile esentiale enumerate la art.III, din prezentul contract; duratei contractului, daca aceasta nu a fost prelungita prin act aditional;
c) in cazul in care una dintre parti isi incalca vreuna dintre obligatiile sale, dupa ce a fost avertizata, printr-o notificare scrisa, de catre cealalta parte, ca o noua nerespectare a acestora va duce la rezolutiunea/rezilierea prezentului contract.
V.2. Partea care invoca o cauza de incetare a prevederilor prezentului contract o va notifica celeilalte parti, cu cel putin 15 zile de data la care incetarea urmeaza sa-si produca efectele, cu exceptia cauzei de la pct.V.I lit.a).
V.3.Prevederile prezentului articol nu inlatura raspunderea partii care in mod culpabil a cauzat incetarea contractului.
 
VI.  LITIGII
 
VI.1. Partile au convenit ca toate neintelegerile privind prezentul contract sau rezultate din interpretarea, executarea ori incetarea acestuia sa fie rezolvate pe cale amiabila de reprezentantii lor.
VI.2. In cazul in care nu este posibila rezolvarea litigiilor pe cale amiabila, partile se vor adresa instantelor judecatoresti competente.
 
VII. CLAUZE GENERALE REFERITOARE LA GDPR
 
VII.1 Comodantul si Comodatarul colecteaza si prelucreaza datele cu caracter personal inscrise in prezentul contract in conformitate cu legislatia in vigoare, in modalitati care asigura confidentialitatea si securitatea adecvata a acestor date, in vederea asigurarii protectiei impotriva prelucrarii neautorizate sau ilegale si impotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorarii accidentale. 
VII.2 In activitatea de prelucrarea a datelor cu caracter personal, partile aplica prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a directivei 95/46/CE (regulamentul general privind protectia datelor) si ale legislatiei nationale.
VII.3 Scopul prelucrarii: Datele cu caracter personal comunicate in cadrul prezentului contract, vor fi prelucrate in scopul executarii prezentului contract. 
VII.4 Categorii de date: Datele cu caracter personal colectate si prelucrate in vederea executarii prezentului contract sunt urmatoarele: (de ex.: nume si prenume, adresa, serie si numar carte de identitate, cod numeric personal, numar de telefon/fax, adresa de posta electronica, cod bancar).
VII.5 Datele personale, comunicate in cadrul prezentului contract, pot fi comunicate institutiilor publice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
VII.6 In situatia in care este necesara prelucrarea datelor personale in alte scopuri decat cele prevazute la pct.VII.3, partea care realizeaza prelucrarea va informa cealalta parte si ii va solicita acordul scris cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
VII.7 Partile isi garanteaza reciproc dreptul la informare si acces la datele cu caracter personal, dreptul la rectificare, actualizare, portabilitate, stergere, la restrictionare si opozitie in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
VII.8 Datele personale inscrise in prezentul contract sunt pastrate pe intreaga perioada de executare a contractului si ulterior incetarii acestuia, in conformitate cu prevederile legale referitoare la arhivarea documentelor.
 
VIII. CLAUZE FINALE
 
VIII.1. Modificarea prezentului contract se face numai prin act aditional incheiat intre partile contractante.
VIII.2. Prezentul contract a fost incheiat intr-un numar de 4 exemplare originale, astazi, ......................

Studiu de caz: PFA. Cheltuieli sediu social fara activitate economica

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Studiu de caz: PFA. Cheltuieli sediu social fara activitate economica
Intrebare: "O PFA cu obiect de activitate principal 'Activitati de consultanta in tehnologia informatiei si de management (gestiune si exploatare) al mijloacelor de calcul' (cod CAEN rev. 3 6220), cu impozitare in sistem real, si-a autorizat, la ONRC, numai 'Activitati desfasurate la terti'.

Are autorizate la terti si alte doua activitati: 'Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei' si 'Activitati ale portalurilor web'.

Sediul social al PFA este la domiciliul persoanei fizice care a infiintat PFA-ul, in baza unui contract de comodat. Pentru sediul social a cumparat mobilier, un laptop (pe care il foloseste si la sediul clientilor), un televizor pe care il foloseste ca ecran multiplu etc.

Pentru deplasarea la terti, a incheiat un contract de comodat pentru automobilul propriu, pentru care deconteaza 50% din cheltuieli. Autoturismul il utilizeaza si in scop personal.

Sunt cheltuielile efectuate cu dotarile de la sediul PFA deductibile fiscal (se scad din venituri) pentru calculul venitului net impozabil? Pentru deplasarea la terti, in vederea deducerii cheltuielilor cu autoturismul, trebuie sa intocmeasca foi de parcurs?"

Raspuns:

1. In cazul unei Persoane Fizice Autorizate (PFA) care desfasoara activitati economice in sistem real (determinarea venitului net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla), cheltuielile efectuate pentru achizitionarea de dotari destinate desfasurarii activitatii sunt deductibile fiscal, cu respectarea unor conditii stabilite de Codul fiscal si legislatia subsecventa.

Conform art. 68 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal,venitul net anual din activitati independente, determinat in sistem real, se stabileste ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, pe baza datelor din contabilitate.

Sunt deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii, justificate cu documente.

Aplicabilitate in cazul de fata:
  • Sediul social al PFA este situat la domiciliul persoanei fizice, in baza unui contract de comodat.
  • Desi activitatile sunt autorizate la terti, acest fapt nu interzice dotarea si utilizarea unui sediu pentru desfasurarea activitatii administrative (ex. planificare, stocare echipamente, activitati de documentare sau testare).
  • Dotarile achizitionate (mobilier, laptop, televizor etc.) sunt considerate cheltuieli direct aferente desfasurarii activitatii daca:
- sunt folosite in activitatea economica;
- exista facturi fiscale emise pe numele PFA;
- sunt inregistrate in Registrul de evidenta fiscala (conform Ordinului 3254/2017).

Regimul de deducere:

- Laptopul si mobilierul: se incadreaza, in general, la active amortizabile daca au o durata de utilizare mai mare de un an si o valoare de achizitie peste 2.500 lei. Se deduc treptat, prin amortizare.
- Televizorul folosit ca monitor suplimentar: se considera echipament periferic.
- Cheltuielile sunt deductibile deoarece sunt utilizate in scop profesional.

2. Necesitatea intocmirii foilor de parcurs pentru deducerea cheltuielilor cu autoturismul

- Autoturismul este proprietate personala a titularului PFA si este pus la dispozitia activitatii economice prin contract de comodat.
- Autoturismul este utilizat in regim mixt (profesional si personal).
- Se deduce 50% din cheltuielile auto (carburant, intretinere, RCA, revizii, rovinieta etc.), conform prevederilor legale.

Cadru legal:

Potrivit art. 68 din Codul fiscal, in cazul cheltuielilor privind functionarea, intretinerea si repararea autoturismelor utilizate atat in scop personal, cat si pentru activitatea economica, deductibilitatea este limitata la 50% din valoarea acestora.

Daca contribuabilul dovedeste utilizarea exclusiv in scopul activitatii economice, cheltuiala este integral deductibila.

Necesitatea foii de parcurs:
In mod expres, nu este obligatorie intocmirea foii de parcurs pentru deducerea a 50% din cheltuieli.Daca se pot totusi intocmi foi de parcurs, aceste documente servesc drept element de sustinere a caracterului profesional al deplasarii in eventualitatea unui control fiscal.

Raspuns oferit in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 

Ti-a placut acest articol? Recomanda-l prietenilor:


Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit

Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii

Articole pe acelasi subiect




Cele mai citite stiri

Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii
Descarca GRATUIT Raportul Special

Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

RSS RSS Flux RSS 2.0Sitemap XML Sitemap XMLDespre cookiesParterneri PortalPFATermeni si conditiiContact