Ce trebuie sa stiti despre asocierea in participatiune intre PFA si persoana fizica: Obligatii fiscale si aspecte esentiale
de Redactia PortalPFA la 15 Ian. 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Raspuns: In concordanta cu dispozitiile art.1949-1954 din Codul Civil, asocierea in participatie reprezinta contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde.
Obiectul asocierii in participatiune poate consta dintr-o anumita operatiune sau din totalitatea actelor de comert efectuate de o persoana. Contractul de asociere in participatie nu are personalitate juridica si se probeaza numai prin inscris (art 1950 si 1951 din Codul Civil).
Din punct de vedere contabil, operatiunile realizate in cadrul contractelor de asociere sunt prevazute de OMFP nr. 1802/2014 privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare la art. 4 din partea introductiva si pct. 424.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Propriul meu plan de afaceri

Cultura castravetelui anti-diabet
Asocierea in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica se caracterizeaza prin urmatoarele aspecte:
- veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator (in cazul nostru PFA) si sunt repartizate in baza de decontului fiecarui asociat in conformitate cu cota de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul Fiscal;
- persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita asociat administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru serviciile de inchiriere realizate de asociere (PFA -ul in cazul nostru);
- scopul asocierii este livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti, respectiv inchirierea spatiior in regim turistic.
Decontul pentru operatiuni in participatie se utilizeaza potrivit celor prezentate in anexa nr.2 la OMFP nr.2634/2015 privind documentele financiar-contabile.
Acesta serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatiuni in participatie, precum si sumele virate intre asociati.
Se intocmeste de catre entitatea care tine contabilitatea asocierii in participatie, lunar, pe fiecare asociat, cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate.
Cheltuielile si veniturile vor fi grupate pe tipuri de cheltuieli si venituri, potrivit regulilor contabilitatii in partida simpla.
In ceea ce priveste TVA (daca este cazul), asociatul desemnat prin contract (PFA) contabilizeaza veniturile si cheltuielile aferente operatiunilor economice derulate in cadrul asocierii avand urmatoarele drepturi fiscale:
- sa isi exercite dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in numele asocierii, dar pe numele sau;
- sa solicite rambursarea TVA pentru operatiunile economice aferente asocierii in situatia in care inregistreaza un sold negativ in decontul de TVA intocmit si depus pentru intreaga activitate economica desfasurata, inclusiv activitatea din cadrul asocierii.
- sa emita, in nume propriu, factura catre fiecare chirias.
Facturile pentru inchirierea fiecarui spatiu se emit doar de catre administratorul asociat(PFA).
Prin factura emisa, se colecteaza (daca e cazul) TVA, prin aplicarea cotei reduse de 5%, daca sunt indeplinite conditiile legale ( PFA sa fie autorizat sa functioneze in regim hotelier sau in orice alt tip de structura de primire turistica asa cum este reglementata prin art. 2 lit. d) din O.G. nr. 58 din 21 august 1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania)".
Repartizarea pierderii sau profitului trebuie efectuata direct proportional cu cota de participare la asociere a fiecarui participant astfel incat fiecarui asociat i se cuvine partea de profit care rezulta din inchirierea fiecarui spatiu in regim turistic in concorndata cu cota de participare la asociere.
Cota cuvenita fiecarui membru al asocierii se repartizeaza conform sumelor repartizate prin decontul asocierii intocmit de catre administratorul asociat, direct proportional cu cota de participare la asociere. In decontul asocierii se inscriu veniturile si cheltuielile efectuate, avand loc doar distribuirea rezultatului contabil al asocierii care poate fi profit sau pierdere.
Daca persoana fizica nu este inregistrata fiscal, administratorul asociat are si obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit.
Din punct de vedere al persoanei fizice, de retinut este faptul ca activitatea pe care o desfasoara in vederea pregatirii spatiilor de cazare pentru inchiriere in regim hotelier reprezinta pentru persoana fizica o operatiune economica efectuata cu plata, echivalenta cu o suma de bani cu care a participat la contractul de asociere in participatie.
Potrivit prevederilor art. 114 alin. (1) din Codul Fiscal, veniturile din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a)-h), altele decat veniturile neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu.
De asemenea, in concordanta cu prevederile pct. 34 din Normele metodologice de aplicare, in categoria veniturilor din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul Fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie.
Impozite si contributii datorate pentru venituri din alte surse:
a) impozit pe venituri, in cota de 10% aplicata asupra veniturilor brute, conform prevederilor art. 116 alin (2) lit. a) din Codul Fiscal;
b) CASS- 10% din venitul net;
c) CAS- 25% din valoarea venitului net (venituri-cheltuieli deductibile);
Plafoanele pentru contributii sociale, CAS si CASS, se calculeaza in raport cu salariul minim brut pe economie in vigoare la data de 25 mai 2024, respectiv 3.300 lei pe luna. (Nu se vor lua in considerare modificarile salariului minim brut stabilite ulterior datei de 25 mai 2024.)
Baza de calcul a CASS o reprezinta venitul net realizat, care nu poate fi mai mica decat plafonul de 6 salarii si nici mai mare decat plafonul de 60 de salarii minime pe economie. Astfel, persoanele care au venituri anuale mai mici de 6 de salarii minime vor plati 1.980 lei.
6 salarii = 3.300 lei X 6 salarii = 19.800 lei;
60 de salarii = 3.300 lei X 60 salarii = 198.000 lei.
Sunt exceptate de la aceasta regula PFA-urile care lucreaza in paralel cu contract de munca in alta parte, studentii si persoanele cu handicap. Acestia vor achita 10% din venitul net, chiar daca suma incasata este mai mica de pragul de 6 salarii.
Persoanele fizice/PFA urile care au venituri anuale mai mari de 60 salarii minime (198.000 de lei) vor plati contributia la sanatate plafonat, adica 19.800 de lei in timp ce pentru veniturile anuale cuprinse intre 6 si 60 de salarii minime, fiecare contribuabil va plati CASS 10% din acest venit.
Potrivit art .148 din Codul Fiscal, baza anuala de calcul a CAS o reprezinta venitul ales de persoana fizica, care nu poate fi mai mic decat
- nivelul de 12 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
ATENTIE!
Incepand cu 2024, pentru stabilirea obligatiei de plata a CASS veniturile din activitati independente nu se vor mai cumula cu veniturile din alte surse (dividende, dobanzi, chirii, etc). Pentru veniturile din alte surse se va plati CASS separat.
In temeiul art. 150 alin. (1) din Codul Fiscal persoanele care au calitatea de pensionar nu datoreaza CAS pentru veniturile din activitati independente astfel cum acestea sunt prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) din Codul Fiscal. Astfel, persoana fizica asociata PFA-ului prin contract de participatiune nu va datora CAS pentru veniturile din activitati independente realizate daca are calitatea de pensionar.
In temeiul art. 170 alin. (1) din Codul Fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul Fiscal, din una sau mai multe surse, datoreaza CASS, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68 1 si 69 din Codul Fiscal, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS. La determinarea bazei anuale de calcul al CASS nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118 din Codul Fiscal (pierderile fiscale reportate).
Prin urmare, persoana fizica asociata PFA-ului prin contract de participatiune care are calitatea de pensionar si realizeaza venituri din inchirierea spatiilor in regim hotelier datoreaza impozit si CASS.
Raspuns oferit in luna decembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Redactia PortalPFA
Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Autor: Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Ti-a placut acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Articole pe acelasi subiect
Cele mai citite stiri
PFA in IT: Atentie la alegerea codului CAEN si depasirea plafonului de TVA!
Citeste mai mult
SAF-T pentru PFA: Este sau NU obligatorie depunerea D406?
Citeste mai mult
PFA care lucreaza cu zilieri: Cum completezi corect Declaratia D700
Citeste mai mult
Masuri fiscale 2025: Ce aduce noul Program de Guvernare
Citeste mai mult
Drepturi de autor: Ce obligatii exista la depasirea plafonului de 300.000 lei
Citeste mai mult