PFA fara activitate: Cum se poate face trecerea la neplatitor de TVA
de Redactia PortalPFA la 09 Iul. 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca pentru a trece la regimul de neplatitor de TVA? PFA-ul are imobilizari inregistrate in firma. Trebuie sa ajusteze TVA-ul aferent acestor imobilizari la trecerea la regimul de neplatitor?
In ce conditii se poate face trecerea de la platitor la neplatitor de TVA
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA au posibilitatea de a solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVA, cu scopul de a beneficia de regimul special de scutire in anumite conditii reglementate de legislatia fiscala in vigoare.Astfel, in concordanta cu prevederile art. 310, alin.(7) din Codul Fiscal, trecerea de la platitor la neplatitor de TVA se poate realiza la solicitarea persoanei impozabile numai daca nu a depasit plafonul de scutire de 300.000 de lei in anul calendaristic precedent si daca la momentul solicitarii, nu a depasit plafonul pentru anul curent.
Bine de stiut! Pana la aceasta data, nu a fost adoptat si publicat in Monitorul Oficial un act normativ prin care plafonul de scutire TVA pentru intreprinderi mici reglementat prin art. 310 din Codul fiscal sa fie majorat de la 300.000 lei/an la 395.000lei/an, asa cum s-a stabilit prin proiectul Ordonantei de Urgenta a Guvernului supus dezbaterii publice din martie 2025.

Propriul meu plan de afaceri

Impozitul minim pe cifra de afaceri Fiscalitate aplicata

3 culturi profitabile - Goji Merisoare Aronia
In concordanta cu prevederile Ordinului nr. 3725/2017 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, persoana impozabila trebuie sa completeze declaratia 700 si sa o depuna la autoritatile fiscale competente, completand sectiunea V- Taxa pe valoare adaugata, randurile 1.15 si 1.16.
Important! Persoana impozabile trebuie sa depuna declaratia 700 la autoritatile fiscale competente intre 1 si 10 ale fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de solicitant iar autoritatile fiscale sunt obligate sa proceseze solicitarile pana la sfarsitul lunii in care au fost depuse. Anularea intra in vigoare de la data comunicarii deciziei oficiale.
Autoritatile fiscale sunt obligate sa proceseze solicitarile pana la sfarsitul lunii in care au fost depuse, iar anularea intra in vigoare de la data comunicarii deciziei oficiale.Dupa aprobarea cererii de catre ANAF, firma nu mai are obligatia colectarii TVA pentru facturile emise si nici dreptul deducerii TVA din facturile de achizitii.
Atentie! Pana la primirea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, solicitantul pastreaza toate drepturile si obligatiile specifice platitorilor de TVA, inclusiv obligatia depunerii decontului de TVA.
De asemenea, persoana impozabila care solicita trecerea de la platitor la neplatitor de TVA trebuie sa depuna un ultim decont de TVA (formularul 300) pana pe data de 25 a lunii urmatoare comunicarii deciziei de anulare. Acest decont final trebuie sa includa toateajustarile de taxanecesare.
In plus, conform pct. 83 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, persoana impozabila care doreste sa renunte la statutul deplatitor de TVApentru a beneficia de regimul special de scutire, are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 270 alin. (4) lit. c) si art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Aceste ajustari vizeaza faptul ca firma trebuie sa "returneze" o parte din TVA-ul pe care l-a dedus anterior, deoarece nu va mai functiona ca platitor de TVA in viitor. In acest fel, are loc procesul de "regularizare" cu statul pentru perioada in care a beneficiat de deducerea de TVA.
Prin urmare, PFA-ul din speta noastra poate solicita renuntarea la codul sau de TVA din oficiu daca nu a depasit in anul precedent, respectiv anul curent plafonul de TVA si daca depuna declaratia 700 in termen de 10 zile de la sfarsitul perioadei sale fiscale. Va sfatuiesc sa incercati sa depuneti declaratia 700 astazi.
Registrul Imobilizarilor
Cat despre Registrul Imobilizarilor, va trebui sa urmarim care sunt mijloacele fixe care se afla in perioada de ajustare (conform prevederilor mentionate mai sus) si pentru care s-a dedus TVA la achizitie. Mijloacele fixe care nu se mai afla in perioada de ajustare sau pentru care nu s-a dedus TVA la achizitie, le vom exclude din start din lista, deoarece nu avem obligatia ajustarii TVA pentru acestea.Perioada de ajustare pentru mijloace fixe este de 5 ani si incepe la 1 ianuarie a anului in care mijloacele fixe au fost achizitionate si puse in functiune.
Practic, veti ajusta TVA corespunzator perioadei de ajustare, respectiv perioada de cand s-a achizitionat mijlocul fix pana la data cand societatea a trecut la neplatitor de TVA si recalculati amortizarea in acord cu noua valoare a mijlocului fix.
Raspuns oferit in luna iulie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia PortalPFA
Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Autor: Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Ti-a placut acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Articole pe acelasi subiect
Cele mai citite stiri
PFA in IT: Atentie la alegerea codului CAEN si depasirea plafonului de TVA!
Citeste mai mult
Controale antifrauda: Ce risca administratorii care ignora somatia ANAF
Citeste mai mult
Cate coduri CAEN poate avea un PFA
Citeste mai mult
Arhivare documente: Cum si cat se pastreaza actele financiar-contabile?
Citeste mai mult
Drepturi de autor: Ce obligatii exista la depasirea plafonului de 300.000 lei
Citeste mai mult