Sunt de acord cu politica de cookie

Optimizare PFA - strategii perfect legale pentru plati MINIME catre stat

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Optimizare PFA - strategii perfect legale pentru plati MINIME catre stat

PFA cu contabilitate in partida simpla: documente necesare, declaratia unica si cheltuieli nedeductibile

Comunica experienta portalpfa.ro
RSS

de Redactia PortalPFA la 03 Mai. 2022
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA cu contabilitate in partida simpla: documente necesare, declaratia unica si cheltuieli nedeductibile
Contabilitatea in partida simpla pentru PFA presupune completarea Registrului jurnal de incasari si plati, a Registrului inventar si a Registrului de Evidenta Fiscala. In functie de tipul activitatii desfasurate, persoana fizica autorizata mai poate sa completeze si alte formulare.


Citeste toate informatiile cu care trebuie sa fie la curent o PFA care tine contabilitatea in partida simpla. 
 
Subiectul studiului de caz de mai jos este o PFA cu cod CAEN 5320 (infiintata in aprilie 2022). 
 

PFA in partida simpla: raspunsul specialistului 

 
Potrivit art. 2 alin. a din O.M.F.P. 170/2015 cu completarile si modificarile ulterioare, persoanele fizice si asocierile fara personalitate juridica ale caror venituri sunt supuse impozitului pe venit in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, al caror venit net anual este determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obtinut din urmatoarele surse: activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, activitati agricole, silvicultura si piscicultura au obligatia organizarii contabilitatii in partida simpla.
 
Pentru a tine contabilitatea in partida simpla pentru PFA neplatitor de TVA si fara salariati este nevoie de 3 registre contabile: Registrul-Jurnal de Incasari si Plati, Registrul Inventar si Registrul de Evidenta Fiscala.
 
I. Se inregistreaza toate operatiunile (incasari si plati) in ordine cronologica in Registrul-Jurnal de Incasari si Plati
 
II. La final de an se inregistreaza in Registrul Inventar activele, obiectele de inventar, stocul de marfa, datoriile si creantele (sumele ramase de incasat de la clienti)
 
III. La final de an, se analizeaza impreuna cele doua Registre (de Incasari si plati si Registrul Inventar) si se identifica sumele ce reprezinta venit impozabil si pe cele care intra in categoria cheltuielilor deductibile si se inregistreaza  in Registrul de Evidenta Fiscala.
 
Stiti ca sunteti obligat sa completati si sa pastrati permanent la sediul dvs. Registrul de Evidenta Fiscala (REF)? Informatii esentiale prezentate in detaliu in ghidul Registrul de Evidenta Fiscala PFA
 
 
Potrivit art. 68 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal: 
 
Venituri impozabile (care se inregistreaza in Registrul de Evidenta Fiscala)
 
a) sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
b) castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
c) veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.
 
Venituri neimpozabile (care nu se inregistreaza in Registrul de Evidenta Fiscala)
 
a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
b) sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despagubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari si mecenat, conform legii, sau donatii.
 
Cheltuielile deductibile (care se inregistreaza in Registrul de Evidenta Fiscala) sunt, in principiu, cele care sunt efectuate in cadrul activitatilor desfasurate de PFA.
 
Exista insa o serie de cheltuieli ce nu pot fi deduse decat limitat (adica, doar o parte din suma trecuta in documentul justificativ poate fi dedusa):
 
a) cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din suma ce reprezinta diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol.
b) cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din suma ce reprezinta diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile, altele decat cheltuielile de sponsorizare, mecenat, pentru acordarea de burse private, cheltuielile de protocol.
c) scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
d) contributiile la fonduri de pensii facultative, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
e) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
f) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
g) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat, la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane;
h) dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, pentru imprumuturile in lei, in vigoare la data restituirii imprumutului si, respectiv, nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta, prevazuta la art. 27 alin. (7) lit. b) din Codul Fiscal
i) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria – rata de leasing – in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
j) cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 euro anual;
k) cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.
 
Cheltuieli nedeductibile (care nu se inregistreaza in Registrul de Evidenta Fiscala)
 
a) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al familiei sale;
b) cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate;
c) impozitul pe venit datorat potrivit prezentului titlu, inclusiv impozitul pe venitul realizat in strainatate;
d) cheltuielile cu primele de asigurare, precum si cu serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, altele decat cele prevazute la alin. (4) lit. f), alin. (5) lit. h) din Codul Fiscal si cele efectuate pentru persoanele care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor
f) dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, sumele sau valoarea bunurilor confiscate ca urmare a incalcarii dispozitiilor legale in vigoare si penalitatile, datorate autoritatilor romane/straine, potrivit prevederilor legale, cu exceptia celor platite, conform clauzelor din contractele comerciale incheiate cu aceste autoritati;
g) ratele aferente creditelor angajate;
h) cheltuielile de achizitionare sau de fabricare a bunurilor si a drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
i) cheltuielile privind bunurile constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, daca inventarul nu este acoperit de o polita de asigurare;
j) impozitul pe venit suportat de platitorul venitului in contul beneficiarilor de venit;
k) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
 
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
 
IV. Completeaza Declaratia Unica cu datele din Registrul de Evidenta Fiscala privind venitul total realizat si cheltuielile deductibile. Diferenta dintre cele doua este venitul net, la care vei plati impozit in valoare de 10%.
 
In situatia in care venitul net anual realizat din activitati independente este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, se datoreaza si contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate la plafonul anual de 12 salarii minime brute pe tara.
 

 
 
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Daniela Manole - Economist. 
 

Redactia PortalPFA Autor: Redactia PortalPFA

Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Va place acest articol?
Dati o nota de la 1 la 5!

Rating:
Nota: 3.92 din 6 voturi

x

Intrebare antispam: 2 + 4 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

   
          Va oferim GRATUIT toate
   informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special

Optimizare PFA - strategii perfect legale pentru plati MINIME catre stat


 
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016