Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
Adauga adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit
Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala

Stocuri expirate. Care este tratamentul fiscal la scoaterea din gestiune a produselor?

Comunica experienta portalpfa.ro
RSS

de Redactia PortalPFA la 12 Nov. 2020
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stocuri expirate. Care este tratamentul fiscal la scoaterea din gestiune a produselor?
Cum se procedeaza daca o PFA are in stoc marfa cu termen de valabilitate expirata, care nu mai poate fi vanduta, bineinteles? Expertul nostru ne explica care este tratamentul fiscal pentru stocuri expirate si ce prevede legislatia in aceasta situatie.

Este important de retinut ca obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate revine persoanei impozabile-PFA.
 
 

Tratament fiscal pentru stocuri expirate: raspunsul specialistului

 
Din punct de vedere al TVA, potrivit art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.
 
Conform pct. 78 alin.  (10) lit. d) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal,  in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura stocurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii.
 
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate revine persoanei impozabile-PFA.
 
 
In consecinta , daca detineti urmatoarele documente:
 
- Proces verbal de declasare a stocurilor ( a se vedea Ordinul nr. 2634/2015 privind documentele financiar contabile, Anexa 2);
- Avizul de insotire a marfurilor in baza caruia bunurile au fost predate catre societatea specializata sau Procesul verbal de predare-primire a stocurilor catre societatea de reciclare a deseurilor;
- Contractul incheiat intre societatea dvs. si societatea autorizata pentru reciclarea deseurilor,
atunci nu este necesara ajustarea TVA dedus initial si nici nu sunteti obligat sa colectati TVA.
 
In cazul in care nu aveti suficiente dovezi pentru a demonstra ca stocurile au fost distruse va trebui sa efectuati o ajustare de TVA in sensul art. 304 din Codul Fiscal.
Din punct de vedere al impozitului pe venit, conform art.68 din Codul fiscal, venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 si art. 69.
 
La alin.(4) sunt  prevazute conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, iar la alin.(5) sunt mentionate cheltuielile deductibile limitat, astfel:
(….)d) scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii
 
Legislatia aplicabila in materie de perisabilitati este HG nr.831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare.
 
Prin perisabilitati, in sensul prezentelor norme, se intelege scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ale vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica).
 
Perisabilitatile produse se aproba de titularul PFA la nivelul cantitatilor efectiv constatate ca pierderi naturale cu ocazia receptionarii marfurilor transportate  sau a inventarierii, pana la limitele stabilite in aceste norme.
 
Perisabilitatile pot fi acordate numai dupa o verificare faptica a cantitatilor de produse existente in gestiune, stabilite dupa cantarire, numarare, masurare si prin alte asemenea procedee si dupa efectuarea compensarilor conform prevederilor legale in vigoare.
 
Limitele maxime de perisabilitate care pot fi acordate marfurilor in procesul de comercializare sunt cele prevazute in anexele nr. 1-3 care fac parte integranta din prezentele norme, si anume:
 
a)anexa nr. 1, pentru produse alimentare si nealimentare;
b)anexa nr. 2, pentru produse medicamentoase de uz uman;
c)anexa nr. 3, pentru produse farmaceutice si alte produse de uz veterinar.
 
In concluzie, la calculul venitului net si implicit al impozitului pe venit sunt deductibile cheltuielile cu stocurile expirate, care nu mai pot fi vandute, numai in limita de perisabilitate admisa de HG nr.831/2004.  
 
 
 
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Mariana Prejbeanu - Expert contabil. 
Autor: Redactia PortalPFA
0 comentarii
Fii primul care comenteaza

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 4.39 din 9 voturi

x

Intrebare antispam: 4 + 3 =

Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebarea de mai sus!

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Cele mai citite stiri

   
          Va oferim GRATUIT toate
   informatiile privind legislatia PFA
 
Descarca GRATUIT Raportul Special
Ghid pentru PFA - Cum se completeaza CORECT Registrul de Evidenta Fiscala

 
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016