Un proiect editorial marca Rentrop&Straton
Liderul informatiilor specializate din Romania
search
Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit

Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii
Stiri si noutati pentru PFA - Persoana fizica autorizata
Nu ratati

ANAF a descoperit fraude de 35 de milioane de euro in transportul alternativ: Tot mai multi soferi aleg statutul de PFA

de Alina Ilie la 13 Oct. 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ANAF a descoperit fraude de 35 de milioane de euro in transportul alternativ: Tot mai multi soferi aleg statutul de PFA
Piata transportului alternativ din Romania trece printr-o transformare profunda, pe fondul amplei operatiuni demarate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) impotriva firmelor suspectate de evaziune. Dupa ani de crestere accelerata, sectorul ridesharing se confrunta acum cu controale fara precedent, blocari de plati si masuri asiguratorii, care au scos la iveala un prejudiciu de peste 35 de milioane de euro si au determinat mii de soferi sa-si schimbe modul de lucru, trecand de la colaborarea cu firme intermediare la activitatea independenta prin PFA.

Rezultatele controalelor: 128 de firme investigate si prejudicii uriase

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Rezultatele controalelor: 128 de firme investigate si prejudicii uriase
Conform datelor transmise de ANAF, peste 35 de milioane de euro (175 de milioane de lei) reprezinta prejudiciul total adus bugetului de stat de catre 128 de companii de transport alternativ care operau la negru. Acestea nu declarau veniturile, nu inregistrau legal contractele de munca ale soferilor si nu achitau contributiile fiscale aferente.

Operatiunea, declansata la nivel national pe 29 septembrie, a urmarit identificarea unor practici evazioniste extinse, precum plata salariilor la negru, nedeclararea veniturilor si munca subdeclarata. In urma acestor verificari, Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) a instituit masuri asiguratorii asupra activelor patrimoniale, conturilor bancare si sumelor urmarite, pentru recuperarea integrala a prejudiciului.

Cum functionau firmele vizate de controale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cum functionau firmele vizate de controale
Analizele de risc realizate de DGAF in septembrie au indicat un risc fiscal major in randul operatorilor de transport alternativ. Inspectorii au descoperit un model de operare bazat pe:
  • Contracte de comodat fictive, prin care soferii cedau formal autoturismele proprii firmelor, pentru a putea fi inscrisi pe platformele de ridesharing;
     
  • Plati in numerar, fara fiscalizare, dupa retinerea unui comision de pana la 15%;
     
  • Munca nedeclarata sau subdeclarata, prin angajari fictive cu norma partiala;
     
  • Omiterea inregistrarii veniturilor in contabilitate, ceea ce a generat pierderi directe pentru bugetul de stat.

Intr-un caz verificat, inspectorii au descoperit o flota de 230 de vehicule care operau fara aparate de marcat electronice fiscale. S-au aplicat amenzi, s-a confiscat suma de 1,1 milioane de lei, iar activitatea a fost suspendata pana la dotarea autovehiculelor cu aparate fiscale.

Reactia pietei: soferii migreaza masiv catre statutul de PFA

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Reactia pietei: soferii migreaza masiv catre statutul de PFA
Valul de controale si blocarea conturilor mai multor companii a produs o schimbare fara precedent in randul soferilor de ridesharing. Multi dintre acestia au decis sa renunte la colaborarea cu firmele intermediare si sa isi continue activitatea independent, infiintand PFA-uri pentru a lucra direct cu platformele.

Potrivit Pick, aplicatia romaneasca ce ofera servicii digitale de infiintare a PFA-urilor pentru soferii de transport alternativ, cererile au explodat in ultimele zile. Numarul soferilor care si-au deschis un PFA prin platforma este aproape egal cu totalul conversiilor realizate in ultimele noua luni.

„Au venit catre noi foarte multi soferi care ne-au spus ca isi doresc sa nu aiba dubii cu privire la legalitate, pentru a-si putea continua  activitatea. S-au saturat de instabilitatea unor firme a caror legalitate nu o pot verifica. Ei isi fac treaba, dar nu stiu daca angajatorul lor si-o face. Cu aplicatia noastra  pot sa devina propriii lor angajati, sa-si maximizeze veniturile si sa aiba ei insisi controlul activitatii pe care o desfasoara pe Bolt. Pentru ca multi care au venit catre noi activeaza acolo, probabil ne-au gasit mai usor pentru ca suntem parteneri in programul lor de loialitate, Bolt Rewards”, a declarat Tudor Beiu, CEO Pick.
 

Tratament fiscal al sumelor virate saptamanal de Bolt/Uber - Studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Tratament fiscal al sumelor virate saptamanal de Bolt/Uber - Studiu de caz
Intrebare: "In activitatea de transport prin platformele Bolt/Uber, cum se procedeaza cu sumele incasate saptamanal, conform extrasului de banca?

Trebuie emisa factura pentru aceste sume? Daca da, ce data ar trebui sa aiba factura, avand in vedere ca prelucrarea extrasului de banca se face dupa incheierea lunii calendaristice?

Trebuie transmisa factura in sistemul RO e-Factura? Consideram ca nu ar trebui transmisa, din moment ce aceste sume incasate se refera la cursele efectuate si deja declarate de catre Bolt/Uber, ceea ce ar duce la dublarea veniturilor PFA. Daca nu este necesara emiterea facturii, cum ar trebui procedat cu aceste sume?"

Raspuns: In relatia dintre PFA si platformele Bolt/Uber, PFA este prestatorul efectiv al serviciilor de transport, iar Bolt/Uber actioneaza ca intermediari care incaseaza contravaloarea curselor de la clienti si vireaza ulterior sumele catre PFA, dupa retinerea propriului comision.

Astfel, PFA are obligatia de a emite o factura catre Bolt/Uber pentru serviciile prestate, aceasta reprezentand valoarea bruta a curselor efectuate, si nu doar suma neta primita in contul bancar (care reflecta venitul dupa deducerea comisionului platformei).

Data facturii trebuie sa reflecte momentul prestarii serviciilor sau momentul la care se stabileste valoarea totala a acestora, respectiv:
- ultima zi a perioadei de raportare (de exemplu, duminica pentru raportul saptamanal Bolt/Uber), sau
- ultima zi a lunii, in cazul in care PFA opteaza pentru emiterea unei facturi lunare, varianta recomandata in practica.

De regula, PFA-urile aleg sa emita o singura factura la sfarsitul fiecarei luni, pe baza raportului de activitate lunar pus la dispozitie de platforma.

In practica, se procedeaza astfel:

- la sfarsitul lunii, pe baza raportului emis de Bolt/Uber (care include totalul curselor, comisioanele retinute, TVA-ul si sumele nete), PFA-ul emite o factura catre Bolt Technology O sau Uber BV pentru valoarea bruta a curselor efectuate.
- sumele primite in extrasul de banca reprezinta incasarea neta aferenta facturii emise, dupa deducerea comisionului retinut de platforma.

In cazul in care PFA-ul este neplatitor de TVA si emite facturi doar catre Bolt Technology O (Estonia) sau Uber BV (Olanda), fara a factura catre persoane juridice din Romania, nu are obligatia de a transmite factura prin sistemul RO e-Factura. Aceasta intrucat relatia este una B2B intracomunitara, iar RO e-Factura se aplica exclusiv tranzactiilor intre persoane impozabile stabilite in Romania. Asadar, factura se emite, insa nu se transmite in sistemul RO e-Factura.

Prin urmare, nu se emite factura pentru sumele virate saptamanal de catre Bolt/Uber in contul bancar al PFA-ului. Aceste incasari reprezinta simple decontari, intrucat platforma a colectat contravaloarea curselor de la pasageri, a retinut propriul comision si vireaza catre PFA suma neta rezultata. Nu este vorba despre o noua operatiune economica ce ar necesita emiterea unei facturi suplimentare, altfel s-ar dubla veniturile inregistrate de PFA.

Concluzie

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Concluzie
ANAF recomanda tuturor soferilor care activeaza in domeniul transportului alternativ sa evalueze cu atentie modul in care isi desfasoara activitatea si relatia cu operatorii pentru care lucreaza. In cazul in care opteaza pentru angajarea printr-un operator de transport alternativ, este important sa verifice ca angajatorul isi respecta toate obligatiile fiscale si legale aferente muncii prestate.

Soferii sunt incurajati sa fie vigilenti si sa sesizeze organele competente atunci cand exista suspiciuni privind nerespectarea legislatiei fiscale sau a drepturilor salariale.

Citeste si: Taxe PFA Uber/Bolt: Fiscalitatea unei PFA in activitatea de ridesharing
Alina Ilie Autor: Alina Ilie

Alina Ilie s-a alaturat echipei PortalPFA.ro in anul 2020 pentru a prezenta cele mai importante noutati din domeniul fiscal-contabil. In prezent scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna proceduri fiscale, gestionarea taxelor si a impozitelor, obligatii legale PFA, aplicarea corecta a TVA , cu accent pe explicarea detaliata a CE este important de retinut, CUM ne afecteaza aceste informatii si DE CE este bine sa aplicam corect legea actualizata. 

Ti-a placut acest articol? Recomanda-l prietenilor:


Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit

Adauga adresa de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit

Taxe PFA 2025 baza de calcul privind CASS si exceptii

Articole pe acelasi subiect




Cele mai citite stiri


RSS RSS Flux RSS 2.0Sitemap XML Sitemap XMLDespre cookiesParterneri PortalPFATermeni si conditiiContact