Subventii APIA incasate de PFA. Care este regimul fiscal?
de Redactia PortalPFA la 21 Mai. 2020
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Specialistul nostru ne va explica cum se stabileste valoarea cheltuielilor deductibile cu amortizarea anual in cazul in care utilajele detinute in patrimoniu sunt finantate partial din fonduri nerambursabile (avand in vedere ca nu avem inregistrari in contabilitate la subventii/ amortizare/venituri).
Regimul fiscal pentru subventiile APIA incasate de catre PFA: raspunsul specialistului
Cu privire la subventii pentru PFA avem drept prevederi legale articolele 62 lit a) si u) si art. 68 alin 7 lit b in Codul fiscal

Cartea Verde a Impozitului pe Profit 2025

Manual de inventariere Societati comerciale PFA ONG

Contabilitatea in partida simpla
ART. 62 - Venituri neimpozabile
In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:
a) ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, primite de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice sau colectate public, inclusiv cele din fonduri externe nerambursabile, precum si cele de aceeasi natura primite de la organizatii neguvernamentale, potrivit statutelor proprii, sau de la alte persoane;
u) subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, daca subventiile sunt acordate in conformitate cu legislatia in vigoare;
Avem si norme de aplicare ale lit a de la art. 62:
NM 3. (3) Potrivit prevederilor art. 62 lit. a) din Codul fiscal, in categoria veniturilor neimpozabile se cuprind si formele de sprijin cu destinatie speciala acordate din bugetul de stat si din fonduri externe nerambursabile in conformitate cu legislatia interna si reglementarile europene, de exemplu:
a) forme de sprijin acordate producatorilor agricoli din sectorul vegetal sub forma schemelor de plati directe si ajutoarelor nationale tranzitorii in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plati care se aplica in agricultura in perioada 2015 - 2020 si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 104/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) ajutoare de stat si forme de sprijin acordate fermierilor din sectorul zootehnic potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.179/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor, cu modificarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 104/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) sprijinul nerambursabil acordat potrivit Programului National pentru Dezvoltare Rurala 2014 - 2020, aprobat prin Decizia de punere in aplicare a Comisiei Europene nr. C(2015) 3.508 din mai 2015, de aprobare a Programului de Dezvoltare Rurala al Romaniei pentru sprijin din Fondul European Agricol pentru dezvoltare rurala;
d) forme de sprijin nerambursabil acordate potrivit Programului Operational pentru Pescuit 2007 - 2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2007) 6.664 din 14 decembrie 2007 si Programului Operational pentru Pescuit si Afaceri Maritime 2014 - 2020, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2015) 8416 din 25 noiembrie 2015;
e) formele de sprijin acordate in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial Dezvoltarea resurselor umane 2007 - 2013, in bani si in natura, primite de catre cursanti pentru participarea la cursuri, precum si bursele acordate in cadrul acestui program.
Analizand programele privind finantarile nerambursabile enumerate in normele metodologice constatam ca acestea nu sunt actualizate, cum ar fi de exemplu Programul operational sectorial Dezvoltarea resurselor umane 2007 – 2013, program care se desfasoara si in perioada urmatoare de programare 2014-2020.
La alin (7) al art. 68 se precizeaza ca sunt nedeductibile cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile:
ART. 68 - Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate
(7) Nu sunt cheltuieli deductibile:
b) cheltuielile corespunzatoare veniturilor neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul Romaniei sau in strainatate;
Dupa cum se poate observa, din pacate, din punct de vedere fiscal, legislatia nu stabileste cu exactitate o situatie exacta in ce priveste scutirea la impozitare a sumelor primite drept subventii.
In aceasta situatie este necesara aplicarea cunostintelor din domeniul fiscal cu o judecata profesionala si o atitudine obiectiva.
Recunoasterea subventiilor pe seama veniturilor are loc concomitent cu recunoasterea cheltuielilor efectuate care se acopera din subventiile respective. Aceasta metoda este intalnita in practica contabila, iar in doctrina contabila este cunoscuta sub denumirea de conectarea cheltuielilor la venituri.
In concluzie nu ramane decat sa aplicam judecata profesionala in calitate de consultant fiscal: daca subventiile sunt neimpozabile, atunci cheltuielile aferente acestora sunt nedeductibile, efectul fiscal fiind zero.
De aceea, in opinia mea, subventiile incasate de la APIA pentru terenurile utilizate de catre un PFA in activitatea economica sunt impozabile deoarece PFA nu are posibilitatea sa delimiteze cheltuielile aferente subventiei primite pentru a le incadra ca nedeductibile, fapt pentru care le va trata ca deductibile si le va lua in considerare la calculul impozitului pe venit PFA de 10%.
Iar in cazul finantarilor nerambursabile pentru achizitia de utilaje, veniturile din subventiile incasate sunt neimpozabile, iar cheltuielile cu amortizarea sunt tratate drept cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe venit ( art. 62 lit u si art. 68 alin 7 lit b ).
Cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile pentru partea suportata financiar din resurse proprii de catre PFA ( calculate la procentul din valoarea mijloacelor fixe suportata financiar de PFA ), iar cheltuielile cu amortizarea aferente partii suportate din subventie ( calculate la procentul din valoarea mijloacelor fixe finantata din subventie ), sunt nedeductibile la calcul impozitului pe venit.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra - Lector Universitar dr.
Redactia PortalPFA
Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Autor: Redactia PortalPFA este formata dintr-un colectiv de 3 autori specializati in domenii precum contabilitate, fiscalitate, TVA si legislatia muncii. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de TVA, legislatie fiscala si contabila, explicand detaliat modificarile aparute. Va oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Ti-a placut acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Articole pe acelasi subiect
Cele mai citite stiri
Taxe PFA 2024: baza de calcul privind CASS si exceptii
Citeste mai mult
Contract de comodat PFA: Ce este, model si studiu de caz
Citeste mai mult
Cate coduri CAEN poate avea un PFA
Citeste mai mult
e-Factura: Micii fermieri scapa temporar de obligativitate, noul termen fiind 1 octombrie 2025
Citeste mai mult
Taxe PFA la norma de venit in 2025: Exemplu de ajustare a normei
Citeste mai mult
