Prin cele de mai jos, va oferim o intrebare referitoare la contabilitatea in partida simpla la un PFA, avand ca subiect utilizarea disponibilitatilor banesti aferente.
La sfarsit de an, banii ramasi in casierie se vor utiliza astfel:
- fiind venit net, raman in posesia persoanei fizice si anul urmator se incepe de la zero? sau
- se reporteaza ca sold in anul urmator? sau
- daca sunt sume mai mari de 10.000 lei trebuie depuse la banca in contul PFA si de acolo sa poata fi transfertati ca venit in contul persoanal?
Iata raspunsul specialistului:
Conform Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla adoptate prin Ordinul 170/2015, precum si al Ordinului 3695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice, persoanele fizice care realizeaza, in mod individual sau intr-o forma de asociere, venituri in bani si/sau in natura din Romania - potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare - provenind din activitati independente, cum este si cazul persoanelor fizice autorizate, vor completa si depune formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania". In acest sens, persoanele respective vor determina venitul net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
Astfel, in cazul activitatii desfasurate in mod individual, vor determina venitul net anual ca si diferenta dintre venitul brut si cheltuielile deductibile, exclusiv contributiile sociale obligatorii.
In concluzie, disponibilul banesc existent la sfarsitul anului fiscal in casierie se va reporta in exercitiul financiar al anului urmator, urmand a fi folosit fie in vederea efectuarii unor cheltuieli aferente desfasurarii activitatii de baza, fie repartizat persoanei fizice autorizate, in functie de venitul net anual stabilit.